Easee fikk PR-verdi for 50 millioner kroner på Musk city-kampanjen
– Dette er kanskje verdens dyreste kaffiinvitasjon.
Denne artikkelen er over to år gammel.
(COLOSSEUM): – Vi fikk ikke kaffe med Elon Musk, men det var vel verdt pengebruk når det kommer til oppmerksomhet, og det er jo det som er jobben vår.
Det sier Georgia Cotterill og Tommy Ellingsen, project manager og Creative director i Easee.
Kom aldri på besøk
Tirsdag var de i Oslo for å snakke om den mye omtalte kampanjen deres for å få Elon Musk til å komme på besøk hos dem i Stavanger.
I sommer ble det kjent at Elon Musk skulle komme til nettopp Stavanger i forbindelse med Offshore Northern Seas-messen (ONS).
Rett før sommerferien ble fem dager brukt til å spille inn «Musk City», den to minutter lange filmen produksjonsselskapet Moxey har produsert. Hovedrollene er besatt av gründerne selv, Jonas Helmikstøl og Kjetil Næsje.
Selve ideen har utgangspunkt i en dokumentar om en stamme på øya Vanuatu, som tilber prins Phillip (Prinsgemal til dronning Elisabeth II av Storbritannia og medlem av den britiske kongefamilien), som nærmest en guddommelig skikkelse.
Musk kom aldri på besøk til Easee for en kaffe, men brukte tiden i Stavanger til å sitte på et hotellrom og drikke øl med Fredrik Hauge og Erling Kagge.
På den måten ble kampanjen en fiasko.
Likevel en gigantsuksess
Men ser man på oppmerksomheten Easee fikk, så ble det absolutt en gigantsuksess.
Nyhetsmedier i 17 land skrev om kampanjen og den hadde en reach på 38 millioner mennesker på tre uker.
Samlet sett fikk de en PR-verdi på 50 millioner kroner.
Hvor mye de brukte på kampanjen vil de derimot ikke ut med.
– Vi brukte litt på produksjonen, men ikke så mye på ad spend. Det vi fikk igjen for det var langt mer enn hva vi brukte på kampanjen, sier Ellingsen.
Men de innrømmer at de brukte en del penger.
– Dette er kanskje verdens dyreste kaffe-invitasjon, innrømmer han.
Ellingsen og Cotterill har et klart råd til andre som vil prøve seg med spenstige ideer.
– Du må tro på det selv, skal du klare å selge det til sjefen, sier Ellingsen.
Han sier at det endelige produktet ikke var deres første idé, men det var noe som utviklet seg over tid.
– Så ta imot input dere får underveis.