#Sommerpraten
PR-sjefen i Easee tipser unge som vil lykkes: – Gi litt faen i dette med titler og fancy-shit-navn
– Du har ikke gått 3–5 år på skole for å ause rundt med tittelen din. La arbeidet tale for seg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I «Sommerpraten» stiller KOM24 en rekke personer i kommunikasjonsbransjen spørsmål om hva de gjør i sommer. I tillegg får vi blant annet høre hva deres beste sommerminne er, hvilken bransjeperson de mener man bør følge med på, og hvilke råd de vil gi til unge mennesker som ønsker å lykkes i bransjen.
I dag er det Head of PR – Nordics i Easee, Kenneth Bjerga som svarer i Sommerpraten.
– Har du pass?
– Klart, det har jeg. Jeg har også hatt min fair share av nødpass gjennom livet. Er litt rotete slik.
– Hva skal du gjøre i sommer?
– I sommer skal jeg til mine svigerforeldres sommerhus utenfor Århus – sammen med min kone og våre to barn. Tre uker på landet, der det kun finnes en baker, en slakter og en bensinstasjon. Når sistnevnte får hurtiglader, trenger jeg ikke mer.
– Hva er ditt beste sommerminne?
– Som barn må det være noe så enkelt som fotballcup i Danmark med Jolly Cola, og pene damer på sletta. Husker en sommer da vi traff noen amerikanske jenter på laget «Eagles». Tror de var fra Boston. Der var det mye keitete flørting og hormonene var i taket. Da forsto jeg at engelsken min hadde langt å gå. Det var et sånn Timothy Dale-moment, for de som kjenner den karakteren.
Som voksen pojke må det være å reise rundt i Sri Lanka i nesten en måned. Det var en opplevelse som enda sitter. Har aldri vært mer «sen».
– Uten å nevne noen fra ditt eget byrå, hva er den beste kampanjen du har sett til nå i år?
– Jeg liker enkelheten i kampanjen som IKEA kom med – at du kan betale med Vipps, og et stunt som baserer seg på tillit hos folket med varer du kan ta med deg direkte. Den gjorde seg for meg. Navneboka også, den traff bra.
I høst kommer vi selv med en kampanje/stunt selv som er relativt utradisjonelt. Og som jeg tror verden neppe har sett før. Den håper jeg blir en snakkis, for det grenser til galskap. Det er vel derfor vi gjør det også, hehe. Ingen kreativitet uten at det kjennes litt i magen.
– Nevn en bransjeperson å se opp for i fremtiden
– Jeg jobber i et selskap spekket av flinke folk, men ønsker å dra fram Tommy Ellingsen, som er Creative Director hos oss. Mer øyne for det visuelle er det få som har, dessuten er han bare en sabla god fyr som er flink med mennesker i alle deler av samfunnet. Han fortjener mer honnør for det han gjør og den han er. Ellers synes jeg Sollin Sæle er en rising star. Hun har gjort mye bra allerede og vil nok bli et navn som mange kommer til å merke seg.
– Når tryna du sist på jobb?
– Jeg tryner hele tiden. Det har jeg gjort gjennom hele karrieren – prøver å unngå det, men det er sinnssykt med læring i det.
– Hva er ditt beste råd til unge som ønsker å lykkes i kommunikasjonsbransjen?
– Først av alt: Gi litt faen i dette med titler og fancy-shit-navn. Du har ikke gått 3–5 år på skole for å ause rundt med tittelen din. La arbeidet tale for seg. Så: Ikke gå til en arbeidsgiver som ikke anerkjenner faget ditt. Det finner du fort ut av ved å stille kritiske og konkrete spørsmål i intervjuene. Ofte er det utopiske tanker på hva som skal gjøres, der både arbeidsgiver og arbeidstaker ofte blir skuffa. Så blir det en runddans der arbeidsgiver søker ny person på de samme premisser, mens arbeidstaker drar videre for å utvikle seg.
Jeg synes det er en mangelvare at kandidater takker nei til roller, eller trekker seg i prosessen. Jeg respekterer dem som trekker seg, mer enn de som hopper på og slutter etter ni måneder. For mange nøyer seg med å ta stillingen fordi de ikke har tålmodighet, eller tenker de ikke kan få bedre på nåværende tidspunkt. Når HR og IT stiller opp i intervjuet bør alarmbjellene gå.