Espen Lervaag spiller ordfører i den lille kommunen Stuttfjord i den nye kampanjen til KS.
Espen Lervaag spiller ordfører i den lille kommunen Stuttfjord i den nye kampanjen til KS.

KS med ny kampanje: Kommunen som krympet

KS bruker humor for å forklare hvorfor vi må tenke nytt om velferdssamfunnet vårt. Målet er økt bevissthet om forventningsgapet og å skape forståelse for endringer som må skje i Kommune-Norge fremover.

Publisert

Filmen om den fiktive kommunen Stuttfjord, med skuespiller Espen Lervaag i hovedrollen, er historien om kommunen som krympet. I Stuttfjord vokser oppgavene, mens alt annet krymper. 

Når kommunen ikke ønsker å endre i tjenestetilbudet, er løsningen å levere de samme tjenestene, men i mindre størrelse. 

– Vi ønsker å formidle de sammensatte utfordringene vi står overfor ved å bruke humor, og mener filmen gir rom for refleksjon gjennom en morsom, men tankevekkende historie. Vi håper at vi med dette får med oss innbyggere, næringsliv, stat, fylkeskommuner og kommuner på de krevende omstillingene som står foran oss, sier kommunikasjonsdirektør i KS Liv Merete Wiker, i en pressemelding.

KS, kommunesektorens organisasjon, beskriver forventningsgapet som gapet mellom det som forventes av kommuner og fylkeskommuner og det som er mulig å yte med de ressursene som er tilgjengelig. 

Forventningene kan komme fra lokale folkevalgte, innbyggere og nasjonale myndigheter. 

Kommunesektoren og KS vil redusere forventningsgapet, slik at forventningene til offentlige tjenester er realistiske i forhold til de ressursene som finnes. I årene framover blir det dobbelt så mange eldre, mens antall personer i yrkesaktiv alder stagnerer. Fra rundt 2030 vil offentlige utgifter øke raskere enn inntektene.

– Endringer i befolkningen og mangel på arbeidskraft vil tvinge fram behov for omstilling. Hvordan kommunene da skal prioritere pengene og arbeidshendene, blir det store spørsmålet fremover. I årene som kommer må vi alle innstille oss på at tjenester kan bli levert på en annen måte enn vi er vant til, sier Wiker.

Det er Wemake Film, ved Joachim Foss Rønning og Eivind Sæther, som står bak idé og manus og som har produsert kampanjen, sammen med mediebyrået Vode.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS