Vant fem gull og årets Gullkalv: – Helt surrealistisk
Gullkalven 2022 ble arrangert fredag. Det var trioen Jobo Engh, Jørgen Kjensli Moe og Michael Isaksen som fikk flest priser på utdelingen med briefen Skoda Bruksbil.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er jo en ære, vi jobbet på som f. Jeg blir faktisk litt rørt.
Dette forteller Jobo Engh til KOM24. Årets Gullkalv gikk av stabelen fredag kveld. Trioen Jobo Engh, Jørgen Kjensli Moe og Michael Isaksen vant hele fem gull, og ble kronet med Årets Gullkalv for Skoda Bruksbil.
– Konkurransen var beinhard. Vi satt på bord med hele klassen som til sammen vant mange priser. Vi ble veldig stolte av de vi har gått i klasse med, forteller Engh.
Trioen er fordelt på de to studiene art direction og tekst og skribent på Westerdals. De vant hele fem priser, men Jørgen Kjensli Moe synes det var aller mest stas å vinne Årets Gullkalv. Å vinne Årets kommers kom også som en overraskelse.
– Vi lagde storyboards, vi lagde plakater og vi gjorde stunts. Det at vi vant for helheten var stas, forteller Moe.
Priser på rekke og rad
Prisene kom på rekke og rad, så det ble mange turer innom scenen på kvelden. Engh tok også imot en pris på vegne av kjæresten Eline Gundersen Ås som vant Årets ikke-kommers med musikkvideo for bandet Klangstof.
– Jeg skulle prøve å kjøpe en øl i baren etter å ha tatt imot Årets kommers og Årets design, men så måtte jeg plutselig på scenen igjen og ta imot pris på vegne av kjæresten. Jeg fikk aldri hentet den ølen, forteller Engh.
Trioen fikk veiledning av to i TRY av Thea Bjørndal Iversen og Nicklas Hellborg, og forteller det var ekstra utfordrende før den første presentasjonen til veilederne. Michael Isaksen forteller at det blir mye jobbing når man koser seg med oppgaven.
– Det ble ikke mange timer søvn før vi pitchet ideen til veilederne våre i TRY. De var gode til å pushe oss videre så vi ikke var redd for å gjøre ut ideene, forteller Isaksen.
Personalisere bilmerker
Isaksen forteller at de for å finne den perfekte ideen prøvde å personalisere alle bilmerker.
– Vi prøvde å plassere Skoda som en personlighet. Det er da vi kom inn på dette med familiebil. Hva går en familiebil gjennom? Dette var kanskje det som var med på å stadfeste hvordan vi valgte å kommunisere Skoda – finne de positive sidene, det som er vakkert, forteller Isaksen.
En bil som kan brukes er ordtaket de valgte. Dette var en setning som dukket opp ganske tidlig i prosessen, forteller Moe.
– Det lages mye generisk drit innenfor bil. Sannheten vi kom fram til er at Skoda er en bil som skal brukes i hverdagen.
Jobo Engh mener biler blir fremstilt uekte i vanlig bilreklamer. Dette var noe de ville unngå.
– Alle som har smårollinger hjemme, noe vi mener er målgruppen til Skoda, vet at bilen ikke ser ut som den gjør på de klassiske bilreklamene, sier Engh.
Flying start
Trioen er straks ferdig i praksis, og skal deretter ut og søke jobb. Isaksen håper prisene kan hjelpe å ta de et steg videre.
– Det hjelper definitivt å ha noen premier i mappa si.
Jobo Engh forteller det var mange byråer som så på utdelingen.
– Målet til alle tre er å jobbe i bransjen. Jeg føler vi fikk en flying start med prisene på Gullkalven.