Orkla trekker Smash-reklame: – Oppleves som stereotype og krenkende
Ikke første gangen en reklame fra Smash vekker negative reaksjoner etter at de har spilt på stereotyper.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Intensjonen med Smash-reklamen var å gjenskape et autentisk Tokyo-gameshow. Derfor har vi brukt et japansk produksjonsselskap og reklamefilmen er spilt inn i Tokyo med japanske skuespillere.
Det skriver Elisabeth Aandstad Ekheim, kommunikasjonsdirektør i Orkla Norge, i en SMS til KOM24.
Lei seg
Hun bekrefter at de nå har trukket tilbake reklamen fra markedet etter tilbakemeldinger om at den kan oppfattes som stereotyp og krenkende for noen.
– De aller fleste tilbakemeldingene vi har fått har vært positive. Men vi har og fått tilbakemeldinger om at noen opplever karakterene i filmen som stereotype og krenkende, skriver hun.
Hun sier at de er lei seg for det og at det selvfølgelig ikke har vært deres intensjon.
– For å forsikre oss om at det ikke skjer, velger vi nå å stoppe visningen av reklamen, skriver hun videre.
Visningen av filmen startet på fredag i forrige uke, og altså etter noen dager stoppet de visningen.
– Er nordmenn for hårsåre?
– Nei. Vi lytter alltid til tilbakemeldingene vi får, skriver hun.
Ikke første gang
Dette er ikke første gangen en reklame fra Smash vekker negative reaksjoner etter at de har spilt på stereotyper.
I 2019 var det nordlendingene som reagerte, skrev Nettavisen. Da var reklamen inspirert av det gamle NRK-programmet Du skal høre mye, noe som fikk programlederen for det programmet, Tore Skoglund til å reagere. Smash på sin side økte salget med 28 prosent i samme tidsrom.
– Selv om du har en stor posisjon så må du tørre å gjøre noe nytt. Det ser vi blant annet på Smash! som vi fikk kritikk på, men har bare økt salget ytterligere, sa Jaan Ivar Semlitsch, ny konsernsjef i Orkla, til Nettavisen da.
KOM24 har spurt Aandstad Ekheim om de ikke var oppmerksomme på reaksjonene som kom fra Nord Norge i 2019 og faren for at noe lignende kunne skje nå også, men hun har ikke svart oss på det spørsmålet.