Elisabeth Solvang forlater journalistikken og blir kommunikasjonssjef
– Dette er noe jeg brenner for, og jeg kan knapt se for meg en mer spennende jobb innenfor kommunikasjonsbransjen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Jeg har både vært veldig fornøyd med, og engasjert i, jobben min i Sunnmørsposten. Da denne jobben ble lyst ut kjente jeg likevel at jeg måtte gripe sjanse.
Det sier Elisabeth Solvang til KOM24.
Hun slutter nå i jobben som journalist i Sunnmørsposten og begynner som kommunikasjonssjef i Ålesund kunnskapspark (ÅKP).
– Noe jeg brenner for
Hun sier hun ikke har søkt på jobber i hytt og pine, men det at ÅKP jobber med innovasjon, entreprenørskap og næringsutvikling innenfor mange bransjer og områder lokket henne.
– Dette er noe jeg brenner for, og jeg kan knapt se for meg en mer spennende jobb innenfor kommunikasjonsbransjen. ÅKP er en forkortelse for Ålesund kunnskapspark og det ordet, «kunnskapspark», er nydelig, synes jeg. Det forteller mye både om utgangspunkt og ambisjoner, sier hun.
Solvang har jobbet i Sunnmørsposten i 16 år, men har før det til sammen fire år bak seg i i Tibe reklamebyrå og I&M kommunikasjon. Hun sier til KOM24 at tanken på å skifte beite har streifet henne de siste årene.
– Men jeg har tenkt for meg selv at det må være den rette jobben om det skulle bli aktuelt. Dette er den rette jobben, mener hun.
Skal være meningsaktør
Innovasjonsselskapet ÅKP AS ble etablert i 1999 og er et regionalt senter for entreprenørskap, innovasjon og næringsutvikling. ÅKP har nasjonalt ansvar for to næringsklyngeprosjekter, et nasjonalt digitalt testsenter, en startuplab for gründere og entreprenører og en digital idélab. Selskapet har 17 ansatte og har virksomhet regionalt, nasjonalt og internasjonalt.
Arbeidsoppgavene hennes blir å synliggjøre hva ÅKP driver med gjennom god kommunikasjon.
– Dette innebærer mye, alt fra aktivitet i sosiale medier og kontakt med media til å inngå som en meningsaktør innen felt selskapet er aktiv på. ÅKP har et nettverk av samarbeidspartnere og det vil være viktig å synliggjøre hva de driver med. Samtidig er det slik at arbeidsoppgavene sikkert vil bli litt til mens jeg går, og det er noe av det som er spennende, sier hun.
Solvang innrømmer at det er mye som har endret seg på de nærmere 20 årene siden sist hun jobbet med kommunikasjon. Hun peker blant annet på at da var feltet mye mer tradisjonelt bygd opp enn det er i dag.
– Avhengige av hverandre
– Den mest åpenbare forskjellen er inntog av digitale flater i alle former. I tillegg tror jeg at kommunikasjon i dag er langt mer spesialisert enn det var den gang. Kommunikasjonsbransjen og media er i stor grad avhengig av hverandre og det er avgjørende at man kan ha et tillitsbasert forhold selv om begge parter bør være tydelige på at man har ulike roller.
Per Erik Dalen, styreleder i ÅKP, sier i en pressemelding at Solvang vil styrke deres arbeid med å synliggjøre alle entreprenørene og de innovative bedriftene i regionen
– Vi er utrolig glade for å ha Elisabeth Solvang med på laget. Hun er en samfunnsengasjert og dyktig journalist og programleder med bred erfaring fra mediebransjen.
Solvang begynner i den nye stillingen 1. juni.