kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp

– Gode kommunikatører gjemmer seg aldri bak vanskelige ord og uttrykk og har åpenhet som ledestjerne

Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp i #MinJobb-spalten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Madeleine Schøyen Bergly i Elkjøp, som svarer i spalten.

Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?

– Jeg er kommunikasjonssjef i Elkjøp Norge, hvor jeg under normale omstendigheter befinner meg i Nydalen, men nå er jeg hjemme og har blitt veldig godt kjent med mine Google Home-venner som jeg snakker mer med enn tidligere. Mitt ansvar er å ha daglig kontakt med journalister, være en sparringspartner og rådgiver internt og fra tid til annen: skape innhold som engasjerer – jeg har det mye moro med selfievideoer på intranettet vårt Workplace. Det er gøy!

– Hva liker du best med jobben din?

– Jeg er glad i å skrive og prate, og denne jobben gir meg mulighet til å gjøre begge deler. Ofte samtidig. Men det liker aller best med jobben min er å løfte våre kommunikasjonsgrep ut fra strategidokumentene og inn i det virkelige livet. Det gir meg anledning til å løfte frem flinke kolleger, vise frem hvordan våre medarbeidere gir litt ekstra for å hjelpe kunder inn i digitalisering og fortelle hvordan vårt selskap er blitt størst i Norge innenfor vår bransje. Litt ekstra stolt er jeg når jeg jobber med Elkjøpfondet. Det er et fond hvor vi setter av ressurser som brukes til å bekjempe det vi kaller det digitale utenforskapet. Digitaliseringen av Norge går stadig fortere. Det er bra, men det betyr at noen faller utenfor – av mange, ulike grunner. De forsøker vi å hjelpe. Noen av mine beste øyeblikk er når vi hjelper de som faller utenfor til å ta i bruk ny og mestre ny teknologi. Og med tiden vi nå står i, er digitalt samhold viktigere enn noen gang.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Litt som min bransjekollega i Forsvaret er jeg heller ikke god på administrative oppgaver som reiseregninger. Men kan legge til en ny ting: Powerpointpresentasjoner! Ikke er jeg god på dem, ikke er det morsomt og jeg bruker altfor lang tid. Da syns jeg det er bedre å mekke en film. Dessuten er det aldri morsomt når vi skuffer kunder. Det skjer, men heldigvis ikke så ofte.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Lysten til å jobbe med kommunikasjon kom gradvis etter å ha fulgt gode kolleger og rollemodeller. Jeg var sikker på at jeg kom til å være journalist, det er det jeg alltid jobbet mot, men etter noen år i det yrket, gled jeg mer over i at å bygge budskap, dele, hjelpe, engasjere og støtte var mer riktig vei. Dessuten er jeg tidvis en adrenalin-junkie på hjemmebane og det har jeg også blitt på jobb: Hos oss er ingen dag lik, og den spenningen kan jeg ikke lenger leve foruten. Står vi i en utfordring, skaper det enormt engasjement hos oss, og de sparringene er veldig givende.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

Åh! Her er det jo både områder og mennesker å ta av! Jeg blir inspirert av kommunikasjonskolleger jeg har hatt og har ved min side i Elkjøp, rådgivere jeg har møtt på veien og andre sterke personligheter som har hjulpet meg ut av komfortsonen. Og kommunikatører som er i retailbransjen, er det spennende for meg å følge med på – og det har hendt at jeg har tenkt: «Damn, det skulle jeg sagt». Men da lærer man jo av hverandre.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– I den situasjonen vi har stått i og fortsatt står i med COVID-19, må jeg si at jeg er imponert over jobben Folkehelseinstituttet har gjort. Samtidig må jeg skryte av kommunikasjonen internt i egen organisasjon. Viktigheten av god internkommunikasjon har aldri vært så viktig som i det siste halve året, og her mener jeg ledere og kolleger har gjort en knalljobb. Hashtag stolt!

– Hva er god kommunikasjon?

– Å svare på det man blir spurt om med enkelt språk. Ikke gjemme seg bak vanskelige uttrykk og aldri lyve. Gode kommunikatører gjemmer seg aldri bak vanskelige ord og uttrykk og har åpenhet som ledestjerne. Det betyr ellers at vi også skal være åpne på at det ikke er alt vi alltid kan si til enhver tid. Noen ganger glemmer journalister at det ikke alltid er de som skal ha informasjon først. Det er det min oppgave å minne dem om.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Utfordringen i kommunikasjonsbransjen varierer omtrent like mye som selskapene vi er ansatte i. Personlig tror jeg vi har en viktig jobb med å skape bro mellom politikk og næringsliv. Næringslivets kommunikasjonsansatte må makte å informere om det samfunnsansvaret vi tar og de verdiene vi skaper på en måte som politikerne forstår. Politiske kommunikasjonsrådgivere må evne å bygge bro til næringslivet på en måte som gjør at vi forstår nytten av politiske endringer, vedtak og utspill. Vi har også en felles utfordring i å spille hverandre gode til det beste for samfunnets utvikling. Vi står ovenfor en rekke utfordringer, så ingen tvil om at vi har hendene fulle!

Powered by Labrador CMS