Politiet forlater Twitter for godt: – Urolig etter at Musk tok over
Twitter har vært en viktig kanal for politiet i flere år. Snart avvikler de aktiviteten sin på den sosiale plattformen.
Norsk politi har lenge vært aktive på Twitter. Politiet i Oslo har hele 502.000 følgere på plattformen, og oppdaterer fortløpende om hendelser de jobber med.
Hilde Ebeltoft-Skaugrud er leder for kommunikasjonsstaben i politiet. Nå skal de legge ned driften av alle brukerne, og heller prioritere sin egen hjemmeside.
– Vi har lagt opp til en overgangsfase for å få folk over til politiet.no, og på sikt vil vi nå forlate Twitter for godt, sier Ebeltoft-Skaugrud til KOM24.
Musks inntog
I oktober i fjor fullførte Elon Musk sitt oppkjøp av Twitter. Musk er en av verdens rikeste, og er best kjent som administrerende direktør i bilprodusenten Tesla.
Etter oppkjøpet har det skjedd flere endringer på Twitter. Dette er nå en direkte årsak til at politiet vil ta i bruk andre alternativer for å kommunisere med norske borgere.
– Arbeidet med å tre av Twitter begynte allerede før jul. Musks overtakelse skapte uroligheter, og vi kjente at vi ikke lenger ville være avhengig av en kommersiell plattform som vi ikke eier selv for å nå ut til folk, sier Ebeltoft-Skaugrud.
Blant endringene som Musk har innført er muligheten til å betale for «Twitter Blue». Nå kan hvem som helst betale for å få en verifisert konto, som gir tilgang til flere fordeler.
– Vi er redde for at utviklingen under Musk skal strupe informasjonsflyten fra politiet. I tillegg er situasjonen uforutsigbar med tanke på hva neste steg blir.
Andre plattformer
En viktig del av jobben framover vil gå ut på å få folk over til hjemmesiden deres når de skal oppsøke nyheter og meldinger fra politiet.
– Vi vil bruke vårt eget system, og overgangsfasen vi er inne i nå er en del av arbeidet med å få siden vår til å bli den optimale kanalen for å nå ut.
Ebeltoft-Skaugrud sier også at politiet er langt framme blant andre statlige institusjoner med å gjennomføre en slik overgang.
– Twitter har vært veldig viktig for oss. Der når vi raskt ut til veldig mange, så en skal ikke kimse av det. Men nå må vi ta eierskapet selv, og det er vi ganske sikre på at vi skal få til. Samtidig er vi også på andre sosiale kanaler som Facebook og Snapchat.