Henger opp plakater med regnbueflagget i 22 polske byer – Mange sa nei i frykt
For noen av aktørene som eier reklameplassene, var bare det å vise regnbuen for sterk kost – de frykter å bli rammet av paragrafen som forbyr å fornærme statens religion.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I dag setter Human-Etisk Forbund opp 25 billboards med regnbueflagget i Polen. Plakatene vil være synlig i 22 polske byer.
Kommunikasjonsrådgiver Emilie Hesselberg fikk ideen til kampanjen da hun leste historien til Cezary Nieradko, en 22 år gammel polsk mann bosatt i en av byene som har erklært seg for LHBT-fri, i NY Times i april. Som byens eneste åpne homofile ble han nektet livsviktig hjertemedisin av det lokale apoteket og så seg nødt til å flytte.
«Fiende» nummer en
– Det ble klart for meg at nå må vi, sammen med andre i den internasjonale humanistbevegelsen, vise vår motstand mot den menneskefiendtlige og anti- humanistiske utviklingen som får utfolde seg hos våre europeiske naboer i øst. «Fiende» nummer en for det som kalles «tradisjonelle familieverdier» er mennesker som definerer seg innenfor LHBT+, sier Hesselberg i en pressemelding.
Kampanjen er et samarbeid med med forbundets polske søsterorganisasjon, Kazimierz Lyszczynski Foundation.
– Vi ønsker med dette å sette fokus på de umenneskelige forholdene mange LHBT- personer lever under i Polen, særlig etter innføringen av LHBT-frie soner i 2019. 70 prosent av LHBT-personer i landet har vurdert selvmord – dette er det viktig å snakke høyt om!, sier kommunikasjonssjef Marit Øimoen i pressemeldingen.
I prosessen har flere foreslåtte uttrykk blitt avvist, i frykt for at de bryter med blasfemiloven i Polen. For noen av aktørene som eier reklameplassene, var bare det å vise regnbuen for sterk kost – de frykter å bli rammet av paragrafen som forbyr å fornærme statens religion.
Også i Norge
– Vi vet at denne kampanjen er uten sidestykke i Polen, på grunn av sitt omfang og ordene som brukes, forteller Øimoen. Planen om at regnbuefargene skal prege billboards i store og små byer fra onsdag denne uken, holdes tett til brystet. Våre kolleger frykter at de ellers kan bli stoppet før de i det hele tatt er satt opp, sier Hesselberg.
Kampanjen vil få solid spredning også utenfor både polske og norske grenser, gjennom den humanistiske paraplyorganisasjonen «Humanists international» med sine 166 medlemsorganisasjoner fordelt på over 60 land. I Norge vil budskapet bli å se utendørs i Oslo, på papir i Dagbladet, i sosiale medier og som content marketing i samarbeid med Filter Partner.