– Vi kan være så korrekte vi vil, men mister vi publikum, hjelper det ikke, sier Inger Johanne Stenberg.

Stenberg i ONS: Mener bransjen har et formidlingsansvar

– Det er viktig å huske at å forenkle ikke er synonymt med fordumme. En god huskeregel er å tenke at man skal klare å forklare budskapet til svigermor.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Jeg skulle ønske bransjen av og til tok seg litt bedre tid til å forklare, fordi det ligger et formidlingsansvar hos energibransjen, sier Kommunikasjonsdirektør i ONS, Inger Johanne Stenberg til KOM24.

Hun synes det er mangel på god historiefortelling med å bryte ned komplekst innhold til lettforståelig kunnskap som alle forstår.

– Det snakkes mye om strøm og energi, og jeg oppfatter det som at flertallet synes det er uoversiktlig og vanskelig å følge med. Derfor mener jeg vi alle bør bli flinkere til å «tegne» et oversiktlig bilde, slik at folk forstår og vi får en mer polarisert debatt rundt tematikken.

Vis hele sammenhengen

ONS har selv laget en illustrasjon som de kaller «Nordsjøbildet».

– Visualisering er et fint virkemiddel for å forstå sammenhengen bedre. Vi har laget denne illustrasjonen i håp om at den forenkler og forklarer hele det sammensatte energibildet.

«Nordsjøbildet» til ONS.

Selv om Stenberg mener bransjen har et formidlingsansvar, synes hun flere har blitt bedre den siste tiden.

– Jeg synes blant annet Equinor er flinke til å vise fram noen gode eksempler og klarer oppgaven med å forenkle budskap samtidig som de gir mye kunnskap. Det er vel kanskje det vanskeligste å forenkle, uten at det går på bekostning av kunnskap og kompetanse.

Tenk på svigermor

Hun mener alt må settes i sammenheng.

– Alt må settes i perspektiv og det må gis konkrete knagger. Også må vi gjenta oss selv, til det kjedsommelige.

Og stammespråk må vaskes bort.

– Som i alle bransjer er det vanskelig å unngå fagspråk, og språket blir sterkt preget av mye ord og uttrykk som ikke alle kjenner til. Vi kan være så korrekte vi vil, men mister vi publikum, hjelper det ikke.

Stenberg har hatt mye medietrening i løpet av sin karriere, og hun har noen enkle huskeregler.

– Det er viktig å huske at å forenkle ikke er synonymt med fordumme. En god huskeregel er å tenke at man skal klare å forklare budskapet til svigermor. Da treffer du bredt, og det er mye større sjanse for at folk klarer å følge med.

Powered by Labrador CMS