Kommunikasjonssjef Even Sandvold Roland i Tesla med ansvar for Norge og Island.

#MinJobb

Kommunikasjonssjefen i Tesla elsker å jobbe med språk - og irriterer seg over journalisters klikkjag

Bli bedre kjent med Even Sandvold Roland i #MinJobb-spalten.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.

Denne gang er det Even Sandvold Roland, kommunikasjonssjef i Tesla med ansvar for Norge og Island, som svarer i spalten.

– Hva går jobben din ut på?

– Det er en jobb med nokså bredt ansvar. På forbrukersiden jobber vi med alt fra klassiske biltester til å gjøre det vi kan for å sørge for at mindre hyggelige saker blir fremstilt mest mulig korrekt. I tillegg jobber vi med myndighetskontakt, produktplassering, og vi hjelper ulike deler av organisasjonen i dialog med interessenter utenfor selskapet, for å nevne noe.

– Hva liker du best med jobben din?

– Å bidra til å akselerere overgangen til utslippsfrie fremkomstmidler. Tesla er et gjennomsyret av en misjon om å få fart i denne overgangen. Det er spennende å bruke kommunikasjon til å fremprovosere endring i en bransje preget av mektige og trege aktører.

– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?

– Det kan være krevende å bygge bro mellom amerikanske holdninger til presse og åpenheten vi er vant med i Norge.

– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?

– Jeg har alltid vært interessert i språk og formidling, og jeg har likt å skrive så lenge jeg kan huske. Da jeg var liten pleide jeg å sovne til knatringen fra min fars mekaniske IBM-tastatur. Jeg synes fortsatt det er fryktelig moro å jobbe med alt fra omfattende planer for å formidle store nyheter, til å spikke på enkeltord og setninger for å få frem akkurat det riktige budskapet.

– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?

– De som klarer å møte mediene og offentligheten med det som fremstår som ærlighet, tydelighet og et ektefølt engasjement.

– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?

– Det er vanskelig å komme utenom valgkampen i USA. Det er fascinerende å se hvordan Biden-leiren så langt klarer å opptre forsonende, formidle trygghet og sette kurs fremover, til tross for at den sittende presidenten så langt blånekter for resultatet.

– Hva er god kommunikasjon?

– God kommunikasjon er menneskelig. Noen ganger pakker selskaper og offentlige personer seg inn i så mye språklig bomull at det blir umulig å skjønne hva de egentlig mener. Jeg prøver å sjekke om det jeg skriver er noe jeg selv kunne sagt i en samtale med en venn, uten å virke som en pretensiøs dust.

– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?

– Innenfor klassisk PR er nok utviklingen i de redaksjonelle mediene den største utfordringen. Journalister har stadig dårligere tid, større arbeidspress og mer fokus på hva som kan generere klikk. Vi opplever litt for ofte at vinklinger er definert før vi og andre kilder er kontaktet. «My mind is made up, don’t bother me with facts», pleide farfar å si. Det er selvsagt en spissformulering, men jeg mener det er grunn til å problematisere klikkmentaliteten. Nøyaktighet og etterettlighet bør alltid komme først.

Powered by Labrador CMS