Komsjefen slutter i Eviny – går til Skatteetaten
– Jeg har fått et utrolig godt inntrykk av de gjennom rekrutteringsprosessen.
– For meg er det god timing for et nytt kapittel, sier Jan Kåre Austrheim til KOM24.
Han går fra stillingen som kommunikasjonssjef i Eviny til leder for kommunikasjonsstab i Skatteetatens divisjon Brukerdialog.
Austrheim informerer at han inntrer i rollen i midten av august.
Brukerdialog er den største av fire divisjoner i Skatteetaten, hvor Austrheim kommer til å svare til divisjonsdirektøren.
– Dette er kjempespennende! Å kunne kombinere rådgivning, jobbe faglig og få lede en gjeng ser jeg fram til.
Han beskriver arbeidsoppgavene som «klassisk kommunikasjon», hvor han vil ha ansvar for intern kommunikasjon, og støtte ledelsen med rådgivning og mediehåndtering.
– Her får jeg jobbe både strategisk og operativt.
Kutt i Eviny
Det er store forandringer som foregår innad i Eviny for tiden. De er i prosessen av å kutte inntil 100 ansatte, og skal spare 250 millioner kroner.
Kommunikasjonsavdelingen blir berørt, hvor de skal gå fra 14 til åtte ansatte.
Austrheim ble tilbudt å fortsette i selskapet, men valgte heller å gå til Skatteetaten. Han er klar på at omstillingen i Eviny ikke har påvirket hans avgjørelse om å bytte jobb.
– Jeg hadde ikke hatt noen problem med å fortsette i Eviny. Men det dukket opp en mulighet som jeg gladelig tok. Det er ingen dramatikk rundt det. Det er spennende å prøve nye ting, og jeg tenker tiden er inne for å gå videre.
Han informerer at han søkte jobb i Skatteetaten lenge før hvem som skulle nedbemannes var bestemt.
Lærerik opplevelse
Selv om det var mye blest rundt Eviny i Austrheims siste tid i selskapet, sier han at det har vært både gøy og lærerikt.
– Kommunikasjonsavdelingen har fått spille en kjempeviktig rolle under min tid i selskapet generelt, men kanskje spesielt med tanke på pandemien og selvsagt rebrandingen av hele selskapet fra BKK til Eviny. Selv om de siste ukene og månedene har vært tøffe, så har det totalt sett vært et privilegium å få lov til være kommunikasjonssjef i Eviny, sier han og legger til:
– Og så er jeg fornøyd med at vi hele veien har jobbet hardt for at både kommunikasjonsavdelingen og selskapet skal være åpne og tilgjengelige for media. En ting er å stille opp når man har noe kjekt å melde, det er lett, men det handler òg om å stille opp på gråværsdager like mye som godværsdager.
Austrheim ser fram til å ta fatt på oppgaven som leder for komstaben i divisjon Brukerdialog, etter han kommer hjem fra ferie.
– Det er en stor virksomhet med et viktig samfunnsoppdrag. De satser virkelig på kommunikasjonsfaget, og jeg har fått et utrolig godt inntrykk av de gjennom rekrutteringsprosessen.