Vaksinesvindel i Oslo – Slik reagerer kommunens kommunikasjonsavdeling
Mandag ble det sendte ut falske meldinger i Oslo kommunes navn som blant annet ber om folks personnummer, men kommunen sender ikke ut SMS for å advare innbyggerne om å ikke svare.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Mandag måtte Oslo kommune reagere raskt da det i totiden ble rapportert om at noen sendte ut falske meldinger om en tredje vaksinedose i kommunens navn, der avsender ba folk oppgi deres navn og personnummer.
Oslo kommune valgte å legge ut en post på kommunenes Facebook- og Twitterkonto for å advare folk om å ikke utlevere navn og personnummer. Meldingen ble i tillegg lagt ut øverst på kommunens hjemmeside, men ingen SMS ble vurdert i dette tilfellet, selv om avsender spør om sensitive opplysninger.
– Vi vurderer fortløpende hvilke kanaler vi skal benytte. Men på nåværende tidspunkt vet vi ikke hvor omfattende dette svindelforsøket er ennå, sier kommunikasjonssjef i Oslo kommune, Hanne Gjørtz, til KOM24.
Avsender er alltid Oslo kommune
Hun forteller at SMS kun blir vurdert ved akutte kriser der kommunen må forsikre seg at de når ut til flest mulig.
– Vi har en høy terskel for å bruke SMS som virkemiddel.
Derfor ble det mandag kun lagt ut i sosiale medier og Oslo kommunes hjemmeside.
– Vi la det raskt ut på sosiale medier, og i tillegg ble det plukket opp av mediene. Vi håper i tillegg bidrar at jungeltelegrafen sørger for at informasjonen når de som skal ha denne informasjonen.
Kommunikasjonssjefen legger også vekt på at Oslo kommune aldri ville bedt om at personnummeret skal oppgis, og at avsenderfeltet i SMS-en ikke vil være et telefonnummer, men «Oslo kommune».
Ikke akutt nok
– Vi håper at folk ikke svarer på denne meldingen, og at budskapet også blir spredt til de som kanskje ikke har tilgang til Facebook eller Twitter.
– Selv om avsender ber om sensitive opplysninger, regnes ikke dette som akutt nok for en SMS?
– Nei. I dette tilfellet er det ikke akutt fare for liv og helse. Det er selvfølgelig alvorlig, men foreløpig velger vi å ikke sende ut SMS.
Og ifølge kommunikasjonssjefen brukes hjemmesiden langt mer aktivt nå etter flere måneder med korona-kommunikasjon.
– Vi tror folk vil oppsøke hjemmesiden hvis de leser informasjon i andre kanaler og ønsker mer informasjon. Under pandemien har vi opplevd at flere har oppsøkt hjemmesiden hvis de har et behov for å finne ut av aktuelle saker i Oslo.
Gjørtz informerer at kommunen vurderer å anmelde forholdet til politiet.