Snart kan du skjule likes på Facebook og Instagram
Facebook og Instagram gir nå brukerne mulighet til å skjule antall likes på poster. Oppdateringen har vært planlagt en stund, men ble forsinket av pandemi og presidentvalg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Jakten på likes har fått mye av skylden for at unge føler økt press i sosiale medier. Kropp, klær og ville «utfordringer» får unge til å flytte grenser for å få mange nok likes til å imponere venner, eller bare bli akseptert. Det er en utvikling som det store plattformene har innsett er usunn, og som de må gjøre noe med.
Allerede i 2019 begynte Facebook å teste hvordan brukere reagerte på å ikke se antall likes på poster. Før de rakk å trekke konklusjoner ble verden rammet av pandemien, og presidentvalget førte til tilnærmet unntakstilstand på sosiale medier i USA. I år har Facebook fortsatt testene, og resultatet blir synlig på Instagram og Facebook i dagene som kommer.
Mottakelsen var blandet da Facebook gjorde forsøk med å fjerne antall likes på poster. Noen brukere syntes det var positivt, mens andre mente at antall likes er en viktig del av opplevelsen. Det samme var konklusjonen når de målte effekten på antall poster som ble delt. Noen brukere delte mer, mens andre delte mindre.
Utslagene var uansett så små at Facebook valgte en gyllen middelvei: Du kan velge selv om du vil vise antall likes eller ikke.
Utrullingen av den nye funksjonen startet onsdag, og vil bli tilgjengelig for alle brukere i løpet av noen dager eller uker.
Under Innstillinger på Instagram får brukeren to valg; Du kan skjule antall likes på poster du deler selv, og du kan skjule antall likes på alle poster i din egen nyhetsstrøm. Du kan også skjule antall likes på enkeltposter før du deler dem, eller etter at de er delt.
På Facebook vil valget «Skjul antall reaksjoner» fjerne antallet både på dine egne poster og på andre poster i nyhetsstrømmen din. Det vil også gjelde poster du har delt tidligere.
Instagram-sjef Adam Mosseri avdramatiserer betydningen av de nye funksjonene i et intervju med TechCrunch.
– Det er ingen forskning som tilsier at likes er negativt for folks helse. Selv om vi er en stor plattform, så må vi ikke overvurdere vår egen betydning.