Lerum skal fargelegge Norge i julesaft – du kan være med å bestemme fargen
I samarbeid med Pulse Communications og Red dentsu X lanserer Lerum en julesaft-poll i år.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi har fått flere oppfordringer fra kjøpmenn i hele landet om å komme på banen med en saft med julebrussmak, sier markedssjef i Lerum Ronny Solvik, til KOM24.
I år kommer produsenten med to varianter sukkerfri saft fra merkevaren ZERoh! med julebrussmak i rød og brun farge.
– Nytt i år er at vi skal la forbrukerne engasjere seg, slik at vi kan avdekke regionale forskjeller og vise frem resultatet i et farget Norgeskart.
Pollen lanseres tirsdag, og vil i løpet av de neste ukene kartlegge nordmenns favoritt.
En arbeidsmodell som passer alle
– Vi har mange forventninger til de ulike landsdelene, også er vi spent om disse brytes. Og det vil pollen forhåpentligvis gi oss svaret på, sier Solvik.
Det forventes at vest og nord fargelegges rødt, midt-Norge brunt og at resultatet på østlandet vil bli varierende. Lerum vil i lanseringen legge vekt på at dette dreier seg om at folk må ta et julebrussmakvalg, og har latt seg inspirere av opptil flere andre valg de siste årene. Både det amerikanske og det norske valget har engasjert. Solvik håper det fortsatt er litt engasjement igjen hos nordmenn på slutten av året.
– Jeg skal innrømme at jeg er forutinntatt her, og føler meg sikker på at ZERoh! med smak av rød julebrus blir min personlig favoritt, men det blir ekstremt spennende å se valgresultatet, sier markedssjefen og understreker at valget vil være hemmelig internt i Lerum.
Lerum har jobbet med Pulse Comminications i fire år, og byrået bistår med reklame og designer materiell som går ut til dagligvare. Red dentsu X er mediebyrået deres, og står for det tekniske i denne kampanjen.
– Samarbeidet vårt fungerer veldig fint. Begge byråene har flinke, hyggelige og dedikerte folk, og vi har en arbeidsmodell der alle tre parter jobber tett sammen hele veien fra brief til endelig løsning.
Avstemningen vil foregå på sosiale medier og vil være plattformen som brukes for å kommunisere med forbrukerne om hvilken julebrussaft de liker best, og inn mot jul vil de presentere både nasjonale og lokale tall.
Stort engasjement på sosiale medier
– Vi er klare over at dette er en polariserende debatt, men jeg håper at vi likevel klarer å la dette foregå uten ufinheter om motstanderne. Vi har sett at det er mye engasjement på sosiale medier om julebrus, og da særlig dette med farge som mange har sterke meninger om. Men så vidt vi kunne se hadde ingen tidligere kartlagt de regionale forskjeller.
Solvik mener at Facebook sin poll egner seg veldig godt til dette, da den ikke viser noen personidentifiserbar informasjon.
– Men allikevel gjør at vi aggregert kan få frem resultatene som blir stemt frem fordelt på de forskjellige landsdelene. Vi har satt opp en spennende teknisk løsning som kontinuerlig gir oss daglig oppdaterte resultater på hvordan stemmene fordeler seg rundt om i Norge. Basert på disse resultatene har vi mye spennende innsikt som igjen vil benyttes som innhold for å bygge videre på kampanjen.
Resultatene vil deles fortløpende underveis i kampanjen.