Facebook endrer på innsamlingen av personopplysninger
I fjor kritiserte de Apples personvernoppdateringer, nå bygger Facebook selv om annonseringstilbudet for å vite mindre om brukerne.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hele Facebook sin annonseringsvirksomhet har lenge vært bygd på plattformens evne til å spore og samle personopplysninger om brukere på internett.
For tiden pågår det internasjonale forskrifter og tiltak for å begrense slik datainnsamling. Som følge av dette vil Facebook gjenoppbygge logikken i reklamevirksomheten fra grunnen av.
Det skriver The Verge og Resumé.
The Verge rapporterer at flere hundr ingeniører for tiden jobber med Facebooks annonsevirksomhet. Privacy-Enhancing Technologies (PETS) betyr at brukernes personvern og data får mer plass, og på sikt vil plattformen vite mindre om brukerne når selskapet produserer skreddersydde annonser.
Den nye metodene vil redusere mengden innsamlede individuelle data, og informasjonen som sendes mellom bruker og plattform vil anonymiseres.
Facebook vil også tilpasse annonser uten at brukerens data forlater enheten. I stedet vil brukernes oppførsel på plattformen analyseres og videreformidles av algoritmer.
Politikkoppdateringen kommer på et tidspunkt hvor både EU og USA kan stramme inn lovverket og forby bestemte typer målrettede annonser.
Sammen med Google har Facebook nylig undersøkt flere personvernforbedrende teknologier for å levere tilpassede annonser uten å vite noe om de spesifikke personene som ser dem.
Så sent som i fjor kom Facebook med kritikk mot Apples personvernoppdatering fordi det risikerte å skade plattformens brukervekst. I den forbindelse lanserte Facebook en omfattende reklamekampanje med budskapet om at Apple sin handling var skadelig for konkurransen og såret små bedrifter som er avhengige av målrettede annonser for egen brukervekst.