#Kommunikasjonsstudenten
Vladimir har et mål om å være et bindeledd mellom Norge og Asia
Dagens student i #kommunikasjonsstudenten er Vladimir Zivanovic.
Denne artikkelen er over to år gammel.
I spalten #Kommunikasjonsstudenten ønsker KOM24 å sette fokus på studentene, og bransjens framtidige ansatte. I spalten får de fortelle om alt fra hvorfor de har valgt sin studieretning til hvilke forventninger og tanker de har om bransjen de er på vei inn i.
I dag er det studenten Vladimir Zivanovic fra Oslo sin tur til å svare på spørsmålene. Han studerer Reklame og Merkekommunikasjon på Fagskolen Kristiania i Oslo.
– Hvorfor valgte du akkurat dette studiet?
– Jeg har et mål om å være et bindeledd mellom Norge og Asia, rettere sagt Kina. Jeg sitter med en bachelorgrad i Kinesisk fra UIO, men jeg savnet litt erfaring innen kreativitet. Reklame og Merkekommunikasjon utdannelsen fristet veldig med sine kreative oppgaver og fremgangsmetoder. Jeg søkte et par uker før skolestart, fikk heldigvis plass ,og plutselig var jeg på vei til å bli en kreatør.
Har du en deltidsjobb/jobb ved siden av studiet?
– Ja, jeg jobber i resepsjonen på Høyskolen Kristiania. Samtidig bistår jeg med kurs for andre studenter i vår egen design lab. Jeg har som mål å knytte et større nettverk og bruke tiden min som student effektivt, da var det fint å kunne involvere seg mer på skolen.
– Hva tenker du om jobbmulighetene som finnes i kommunikasjonsbransjen?
– Jeg er veldig optimistisk! Utdannelsen jeg tar dekker mange felt i arbeidslivet, alt fra interaksjonsdesign, magasin produksjon og merkevarebygging. Etter å ha hatt besøk fra ulike bransjer, lover det mange ulike og flotte stillinger for oss ferske studenter. Selv håper jeg å kunne jobbe med et internasjonalt selskap for å representere norske bedrifter internasjonalt.
– Hvorfor er kommunikasjon viktig for deg?
– Kommunikasjon er alt! Det er det som gjør oss til hvem vi er og hvordan vi fremstår. Siden jeg har en eksotisk språkbakgrunn, så har jeg et spennende perspektiv over hvordan kommunikasjon er påvirket av kultur. Jeg mener det er viktig å eksponere seg selv med forskjellige kulturer og meninger, det er her jeg har vokst mest.
– Har du et forbilde/inspirasjonskilde i bransjen?
– Det må sies at etter besøket vi hadde av Trigger, fikk jeg et utrolig godt inntrykk over deres energi som et selskap. Ifølge Trigger, setter de mest tyngde på personlige egenskaper og ikke minst interesse for faget. Dette er noe jeg likte da jeg gjorde research om bransjen. Videre må jeg innrømme at de største inspirasjonskildene mine i bransjen, er de studentene som har vunnet priser under og etter utdannelsen på fagskolen, da har jeg noe å sikte etter.
– Hva tenker du er viktig for å kommunisere godt?
– Når vi fjerner all research, design og teknologi så ender vi opp med det viktigste, og det er at vi kommuniserer med mennesker. Kommunikasjon trenger ikke være komplisert, og hvis du bruker et klart og fargerikt språk, kommer du langt føler jeg.