Fiskeridirektoratet ville at flere nordmenn skulle laste ned fritidsfiskeapp-en. Gjennom en kampanje i førjulstiden nådde de ut til nesten to millioner nordmenn og opplevde en stor øke i antallet nedlastinger av app-en sin.

Nesten to millioner nordmenn fikk med seg Fiskeridirektoratets julekampanje

Marin forsøpling er et enormt problem, det prøvde Fiskeridirektoratet å gjøre noe med i sin siste reklamekampanje. Den nådde ut til millioner av nordmenn.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi tenkte at en reklamefilm om hvordan folk kan bidra til å redusere marin forsøpling ville bli lagt merke til, trass i at det er en relativt kostbar måte å informere på. Men potensialet er så mye større enn den måten vi vanligvis informerer på, skriver seniorrådgiver Olav Lekve i Fiskeridirektoratet i en e-post sendt fra Nadia Jdaini, kommunikasjonsrådgiver i Fiskeridirektoratet til KOM24.

Spøkelsesteiner

Marin forsøpling er et enormt problem i Norge og tap av redskap i både fritidsfiske og yrkesfiske står for store deler av den marine forsøplinga i Norge. I over 40 år har fiskeridirektoratet hatt årlige opprenskingstokt i havet og på kysten for å ta opp tapt og etterlatt redskap. Problemet har vært at fritidsfiskere ikke har vært pålagt å rapportere tapte fiskeredskaper, selv om de årlig mister masse redskaper, særlig teiner og garn. Teinene som står igjen blir ofte beskrevet som spøkelsesteiner.

Seniorrådgiver Olav Lekve

For noen år siden lanserte Fiskeridirektoratet «Fritidsfiskeappen», som i tillegg til å informere om regelverkt for fritidsfiske også har en funksjon der folk kan melde inn tap av redskap slik at dette kan bli funnet igjen og fjernet fra sjøen. I juletiden ville direktoratet ha et fokus på denne app-en igjen.

– Kampanjen hadde to hovedmål; å gjøre fritidsfiskerene beviste på å sette redskapen på en slik måte at sjansene for at den blir borte er redusert, og å få fritidsfiskerne til å ta i bruk «Fritidsfiskeappen», skriver Lekve.

Kampanjen hadde et budsjett på 1,8 millioner kroner, der 600.000 var kostnader knyttet til filmproduksjon, inkludert kjøp av musikk og tjenester knyttet til produksjonen, og 1,2 millioner kroner var kostnader knyttet til kjøp av sendetid på TV 2.

De gikk ut til tre ulike selskaper og bad om tilbud for å lage denne informasjonsfilmen og det var På Film AS som fikk jobben. Det er et selskap som spesialiserer seg på produksjons av korte informasjonsfilmer og reklamefilmer for TV. Dette er første gangen Fiskeridirektoratet samarbeider med disse og med reklameavdelingen til TV 2.

Flere nedlastinger enn vanlig

Dette i det hele første gang Fiskeridirektoratet bruker denne typen informasjon for å nå ut til folk og de vet ikke helt resultatet av kampanjen ennå.

– Men et målbart resultat er jo at nesten 3000 personer lastet ned «Fritidsfiskeappen» i perioden kampanjen gikk. Dette er langt over det vi vanligvis ser av nedlastinger. I tillegg viser tal fra TV 2 at 1 951 278 unike personer har sett filmen, skriver Lekve og legger til;

– Vi håper at disse har fått med seg begge budskapene; å sette redskapen slik at sjansene for at den blir borte blir redusert, og at de har lagt merke til «Fritidsfiskeappen» og funksjonen for å melde inn tap av redskap, selv om de enda ikke har lastet ned app-en, skriver han.

Powered by Labrador CMS