Artist Minnie-Oh kombinerer musikk og kommunikasjon
– En naturlig overgang.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Monica Johansen, bedre kjent som artist Minnie-Oh som i 2020 ga ut musikkprosjektet «The Salvation», tar med seg musikken inn i kommunikasjonsfaget. Nå har hun begynt som kommunikasjonsrådgiver i Norsk Viseforum.
– Jeg har lenge ønsket meg en jobb innen kommunikasjon, da jeg føler det her styrkene mine ligger, så det var en naturlig overgang vil jeg si, forteller hun til KOM24.
Kombinerer med artistkarrieren
I tillegg til artistkarrieren er Johansen utdannet allmennlærer ved Høgskolen i Oslo, og har jobbet 16 år som lærer i Osloskolen.
– Og der blir man ganske stødig på å kommunisere med alle typer folk – noe jeg ser på som en verdifull erfaring.
Selv om hun nå tar fatt på den nye jobben i Norsk Viseforum, legger hun ikke musikken på hylla.
– Denne jobben lar seg godt kombinere med en artistkarriere. Jeg styrer mye av tida selv i tett dialog med daglig leder, og liker godt at jeg kan sjonglere begge deler.
I tillegg har Johansen alltid tatt seg av alle oppgaver rundt egen artistkarriere selv.
– Jeg har mitt eget label, og har gjennom over 20 år jobbet mye med promo, markedsføring og merkevarebygging i den forbindelse. Jeg har en dedikert følgerskare i sosiale medier, og er særlig opptatt av historiefortelling.
Hun drev også vintagebutikken Flashdance vintage i Posthallen i Oslo i et par år.
– I denne perioden lærte jeg mye om merkevarebygging og nettverksbygging. Jeg har erfaring fra musikkjournalistikken gjennom intervjuer og anmeldelser, som spaltist i lokalavis, og hadde i flere år egne radioprogrammer i studentradio. Det siste halvåret har jeg lest inn lydbøker for Vigmostad & Bjørke.
Vil synliggjøre viser og sanglyrikk
Hun er glad musikk og kommunikasjon lar seg kombinere og er klar til å ta fatt på de nye utfordringene. Dette var akkurat en slik jobb hun var på utkikk etter, og er klar for de nye utfordringene.
– Og en av utfordringene kan nok være å være tydelig og fengende nok i å formidle det budskapet man vil nå ut med, og treffe de aktuelle målgruppene på de plattformene der de faktisk er. Samtidig er det viktig at generelt alle viseinteresserte føler seg hjemme i profilen, og at vi klarer å tenke bredt og nytt på en måte som kan få opp den allmenne interessen for visa, men som også respekterer og ivaretar lange og stolte tradisjoner.
Og at det at det er en liten organisasjon, er ingen stopper.
–Jeg jobber tett sammen med daglig leder, Liv Bakke Kvinlog. Men selv om vi bare er to, så skal du se at vi får utrettet store ting for å synliggjøre viser og sanglyrikk. Det får være et godt mål for 2022!