Forbrukertilsynet mener Wizz Air-reklame er lovstridig
Forbrukertilsynet mener at Wizz Airs påstand om at de er Europas grønneste flyselskap er i strid med markedsføringsloven.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Wizz Airs påstand om at de er Europas grønneste flyselskap kan ikke dokumenteres, og er dermed i strid med markedsføringsloven, mener Forbrukertilsynet.
Forbrukertilsynet mener at påstandene i reklamekampanjen, som de mottok to klager på i fjor, bryter markedsføringsloven og villeder forbrukere, melder NRK.
Wizz Air mener de, sammenlignet med Norwegian og SAS, har lavest antall gram CO2-utslipp per passasjerkilometer.
Forbrukertilsynet mener imidlertid at flyselskapet må kunne bevise at hele deres virksomhet belaster klima og miljø mye mindre enn alle andre flyselskaper i verden, for å kunne bruke denne påstanden.
Wizz Air er uenig i dette, men har likevel sluttet å bruke denne påstanden i sin markedsføring, noe som gjør at Forbrukertilsynet har avsluttet saken uten å fatte vedtak om sanksjoner.