Sophie Elise og forlag får én halv million i gebyr: – Grovt brudd, sier Forbrukertilsynet
Forbrukertilsynet mener forlaget og influenseren har brutt markedsføringsloven på to punkter.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Onsdag skriver VG at Forbrukertilsynet har fattet vedtak om overtredelsesgebyr på 200 000 kroner mot Sophie Elise AS og 300 000 kroner mot Strawberry Publishing AS.
Grunnen er fordi tilsynet mener at partene har brutt forbudet mot skjult reklame og for utsendelse av markedsføring på e-post uten gyldig samtykke.
– Forbrukerne skal forstå når de blir utsatt for reklame. Det er et grovt brudd på loven når næringsdrivende ikke er ærlige og åpne om at de opptrer på vegne av virksomheten. Forbrukerne skal heller ikke motta reklame for noe de ikke har samtykket til, sier Trond Rønningen, direktør i Forbrukertilsynet til VG.
Bakgrunnen for saken er bokklubben «Litt Sophie» som er eid av begge selskapene, i tillegg til bokklubbens Instagramkonto med samme navn.
Forbrukertilsynet mener at kontoen ble brukt til å forlede forbrukere til å tro at brukeren var noe personlig for Isachsen, før kontoen noen måneder senere ble omgjort til bokklubbens offisielle konto.
Vedtaket er i tråd med det tilsynet varslet i desember. Isachsen og forlaget bestred da punktet om skjult reklame, mens de erkjente markedsføring på epost uten gyldig samtykke fra forbrukere.