Feil i Black Friday-tilbud
Forbrukertilsynet har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Etter å ha undersøkt markedsføring i tiden rundt Black Friday i fjor har Forbrukertilsynet nå sendt ut til sammen 14 brev, opplyses det om i en melding.
Flere feil ble meldt inn av forbrukere.
– Kampanjene rundt Black Friday gir inntrykk av at det er penger å spare. Dessverre er ikke dette alltid riktig. Også i fjorårets kampanje fant vi markedsføring som kan ha villedet forbrukerne, og har nå bedt de aktuelle selskapene rydde opp i dette, sier direktør i Forbrukertilsynet, Trond Rønningen i meldingen.
I brevene har Forbrukertilsynet tatt opp flere tilfeller av salgsmarkedsføring uten førpriser. Markedsføringsloven krever at det oppgis førpriser slik at forbrukeren blir informert om avslagets størrelse.
Det er også tilfeller der det ikke er skilt tydelig nok mellom varer som har vært på salg og varer til ordinær pris. Forbrukerne kan her ha bli villedet til å tro at varer med ordinær pris også er nedsatt.
Forbrukertilsynet har også funnet prisstatistikk som tilsier at de oppgitte før-prisene ikke er reelle. Prisavslaget har i så fall vært mindre enn reklamen lovet og i noen tilfeller ikke eksistert i det hele tatt.
– Dette viser at næringsdrivende fortsatt har en jobb å gjøre. Det skal være helt tydelig for forbrukerne om noe er på salg eller ikke, sier Rønningen.
I brevene har Forbrukertilsynet påpekt at slik markedsføring er villedende og i strid med markedsføringsloven, forutsatt at opplysningene vi har innhentet er riktige.
Forbrukertilsynet har ikke konkludert endelig i sakene, men ber i første omgang om at selskapene retter opp i sin praksis.
Disse næringsdrivende har mottatt brev etter salgsdagene i 2020:
- Clas Ohlson AS
- Byggvarekjeden Montér/Optimera AS
- Coop Norge Handel AS
- CDON AB
- Kid Interiør AS
- Soundgarden HI-FI AS
- Cover Brands AS
- Blush AS
- BliVakker.no AS
- Tights.no/Netthandelsgruppen AS
- Tilbords Butikkdrift AS/Kitchn Butikkdrift AS
- Right Price Tiles AS