Nils Apeland jobber til daglig med foredragsholdere og kommer her med syv tips til hvordan nå ut med budskapet via skjerm.

KOMMENTAR

Syv tips fra foredragsekspert: Slik når budskapet ditt gjennom skjermen

Å formidle godt via en skjerm er viktig for mange nå, skriver Nils Apeland.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

Her er syv råd for å komme «gjennom skjermen» med et digitalt foredrag eller presentasjon, utarbeidet av Talerlisten-gründer Nils Apeland.

Å holde et digitalt foredrag eller presentasjon er som å være på TV. Og alle som har drevet med TV vet at det må være engasjerende. Ellers faller publikum av.

1. Sett deg selv i et godt lys

Arbeidet ditt starter i god tid før presentasjonen skal holdes. På forhånd bør du rigge rommet du skal bruke, slik at alt ser best mulig ut. Det handler om lyd, lys, bakgrunn og bilde. Skaff deg en bøylemikrofon og sørg for at ansiktet ditt er lyst opp av dagslys eller en lampe.

2. Start med noe spennende

Hjernen til publikum blir bombardert med inntrykk, og folk er raskt til å forsvinne over på noe annet hvis det du sier ikke fenger. Gå derfor rett på sak. Start med en historie, et spørsmål eller en påstand. Ikke kast bort folks tid med unnskyldninger, eller med å gjenta hvem du er.

3. Gi tilhørerne et veikart

Fortell hva du skal snakke om, hvor lenge du skal snakke og hvordan det blir med spørsmål og dialog. Da vet ditt publikum hva de har i vente, og er bedre forberedt mentalt. Om du ikke gir dem dette kartet, er sjansen stor for at mange tenker: «Hvorfor snakker hun om dette?»

4. Spiss argumentene godt

På digitale flater er folks oppmerksomhet kortere. Innholdet må derfor være trimmet, og gjerne delt opp i flere bolker. Kort ned lange eksempler og resonnement, og gå raskere fram enn du gjør til vanlig. Du vil at den som ser på skal fortsette å se med interesse.

5. Bruk språkbilder og historier

Det er krevende å lære hvis du kun henviser til fakta. Bruk derfor eksempler, historier og case for å skape bilder i hodet til publikum. Hvis du forteller en god historie, vekkes følelsene. Da aktiveres hjernens læringssenter, og publikum husker bedre. Kutt tekst, øk mengden bilder.

6. Skru opp energien

Fordi presentasjonen skjer gjennom en skjerm, må du skru opp energien din for å «komme gjennom». Vis engasjement og entusiasme for stoffet. Variér stemmen din og kroppsspråket ditt. Ikke vær redd for å bruke humor, forenklinger og utradisjonelle virkemidler

7. Involvér ditt publikum

Dette kan være vanskelig via en skjerm, men legg gjerne inn spørsmål i forkant, refleksjons-spørsmål underveis eller en seanse til slutt der deltakerne stiller spørsmål via chat, og du svarer. Det vil holde deltakerne skjerpet, og gi dem en følelse av å bli sett og involvert.

Til slutt to råd som skaper en bedre opplevelse for dem du snakker til:

Se i kamera så mye du kan, og ikke på de andre eller på dine egne bilder. Og si «du» og ikke «dere». Lytteren er en person som liker å bli sett i øynene.

Powered by Labrador CMS