Stadig flere reklamebyråer vil ikke jobbe med selskaper i fossilindustrien.
Stadig flere reklamebyråer vil ikke jobbe med selskaper i fossilindustrien.

500 byråer nekter å jobbe for verdens største forurensere

– Ble mer attraktive for fossilindustrien etter at vi skrev under.

Publisert Sist oppdatert

Clean Creatives-initiativet ble lansert for to og et halvt år siden der de ba om en bransjedekkende forpliktelse fra reklamebransjen for å nekte å jobbe med kunder med fossilt brensel.

Det skriver The Drum.

Nå har til sammen 500 byrå skrevet under på denne avtalen.

– Reklamebransjen er i endring, og disse byråene ligger i forkant av et historisk skifte bort fra forurensende kunder. Hvert byrå som fortsatt jobber med kunder med fossilt brensel, setter omdømmet sitt på spill, mener Duncan Meisel.

Clean Creatives-initiativet begynte med å øke bevisstheten om hvor skadelig grønnvasking til blant annet oljebransjen er for miljøet gjennom initiativer som den årlige F-liste-rapporten og Ad Net Zero-initiativet som skal gjøre den britiske reklamebransjen utslippsfri innen 2030.

Flere byrå som The Drum har snakket med melder om en positiv effekt av å si nei til fossilindustrien.

– Vi hadde flere sjanser til å jobbe for fossilindustrien siden vi åpnet dørene i 1998, men vi har sagt nei til alle. Interessant nok dess mer vi delte ett grønt budskap om våre prioriteringer dess mer ville fossilindustrien jobbe med oss. Særlig da dette med klimaendringer fikk mer oppmerksomhet på 2000 og 2010-tallet, sier Tim Frick i amerikanske Mightbytes.

De var det første byrået som støttet Clean Creatives-initiativet.

Andre byrå bekrefter det samme.

En annen effekt de har merket er at de er blitt mer attraktive å jobbe for blant de unge.

– De siste fem til ti årene har vi merket en markant økning i potensielle arbeidstakere som vil jobbe her for vi tar et aktivt valg om å utgjøre en forskjell, sier Frick.

Han er ikke den eneste.

– Vi mener at ved å støtte dette har vi tatt et valg på hvor vi står og at det styrker oss som potensiell arbeidsgiver, sier Raphael Lachkar i Vero til avisen.

Men det er ikke alle som er overbevist.

– Når det kommer til potensielle kunder er det fortsatt en del jobb som må gjøres. For merkevarer er det sjelden et tema at et byrå jobber mot klimaendringer, selv ikke når klima er en del av briefen, når de skal inngå en avtale med et byrå, sier han.

Powered by Labrador CMS