Fra venstre: Fredrik Carstens (generalsekretær i Venstre), Thomas Tangen (kommunikajonssjef) og Thomas Lien (pressesjef).

Partiet introduserte nytt kommunikasjonsgrep: – Vi mener det har fungert

Kommunikasjonsavdelingen til Venstre har jobbet hardt for at partiet skal snakke mer enhetlig.

Publisert Sist oppdatert

(Venstres hus, Oslo): Kommunikasjonsplakaten til Venstre består av kortfattede beskrivelser av partiets historie, hovedsakene deres og hvordan politikerne bør opptre, for å nevne noe.

Baksiden er utstyrt med fire punkter om hvordan man kan ta i bruk plakaten.

– Dette med kommunikasjonsstrategi var litt suspekt da jeg ble medlem i partiet på 90-tallet. «Venstre driver med politikk, ikke med kommunikasjon», kunne folk si. Nå vet vi at dersom du forteller noe på en god måte, får du også gjennomslag for det du tror på, sier Thomas Tangen til KOM24.

Snakke om det samme

Han er kommunikasjonssjef i Venstre. Selv om de har jobbet for å implementere plakaten, er de også opptatt av at politikerne skal snakke fritt.

– Det skal ikke bli strigla og sånn at alt er likt. Men spydspissene våre, som Sveinung, Guri og Abid, må være med å fortelle en helhetlig historie, sier Tangen.

Thomas Tangen forteller entusiastisk om Venstres kommunikasjonsarbeid.

Plakaten har eksistert en god stund, men har nå kommet i en oppdatert versjon.

Generalsekretær i Venstre, Fredrik Carstens, er sikker på at det målrettede arbeidet bærer frukter.

– Vi har blitt mye bedre til å framstå som ett parti. Det er så mye enklere når representantene våre i Trondheim snakker om det samme som Guri gjør på Stortinget, sier han.

– Hvilket grunnlag har dere for å slå fast at dette har fungert?

– For det første går det bedre enn for noen år siden. Vi ligger stabilt på målingene, og har et mål om å komme enda høyere opp.

– For det andre ser vi at folk i partiet i større grad er opptatt av det samme. Jeg har vært med siden 90-tallet, da Venstre i Trondheim mente én ting og Venstre i Bergen mente noe annet, sier Carstens.

I forrige stortingsvalg i 2021 fikk Venstre 4,6 prosent av stemmene. I lokalvalget i 2023, endte de på 5 prosent av stemmene totalt.

– Det er jo også litt branding-teori inn i bildet her. Bruker man tid og ressurser på reklame og på å forsterke budskapet sitt flere steder, vil det etter hvert fungere. Vi mener det har vært helt nødvendig, skyter Tangen inn.

Fredrik Carstens er generalsekretær i Venstre.

En enklere jobb

Også pressesjef Thomas Lien synes kommunikasjonsarbeidet deres fungerer. I forbindelse med Venstres landskonferanse forrige helg, fikk de besøk av den amerikanske valgkampstrategen Matthew McMillan.

Mandag 23. september holdt han et kurs for flere rådgivere i partiet, der han blant annet snakket om politisk kommunikasjon.

– Det er oppløftende for meg som pressesjef å se at metodikken han presenterte for oss er lik den vi selv har jobbet med de siste årene. Det har blitt enklere å systematisere kommunikasjonen vår, og det føler vi at vi har lyktes med, både lokalt og nasjonalt, sier Lien.

– Hvordan måler dere effekten av arbeidet, for eksempel i forbindelse med valget som er om ett års tid?

 – Vi har for eksempel brukt en metode der vi evaluerer på forhånd. Et scenario kan være at et valg ikke gikk slik vi håpet, og at vi fikk 3,8 prosent av stemmene. Da spør vi hva som har gått galt, sier Tangen.

De har også en løpende evaluering med lokallagene, der de følger opp og spør partikollegene om synes de har fått hjelpen de trenger, også på kommunikasjon.

– Evalueringen har jo også mye å gjøre med det faktiske valgresultatet. Vinner vi neste år, er det åpenbart lettere å snakke om det som fungerte bra, sier Carstens.

Har du tips til denne eller andre saker? Kontakt oss på: tips@kom24.no

Powered by Labrador CMS