Gambit sikret seg kontrakt med Nordic Innovation
For første gang samler de alle sine kommunikasjonsbehov hos en aktør.
Denne artikkelen er over to år gammel.
- Det er viktig at vi kommuniserer det vi gjør. For alle organisasjoner som har et offentlig oppdrag er det viktig å fortelle hva vi gjør.
Det sier kommunikasjonsansvarlig hos Nordic Innovation, Lena Henriksson, til KOM24.
Fem byrå kjempet
Organisasjonen hennes har nettopp inngått et samarbeid med Gambit, som er verdt 3,25 millioner kroner. Kontrakten har en varighet på to år med muligheter for å utvide med ett pluss ett år.
Nordic Innovation har søkt en kreativ og operativ partner i planlegging og gjennomføring av informasjonstiltak for å styrke kommunikasjonen og samarbeidet med oppdragsgivere, samarbeidspartnere og interessenter. Gambit skal og gi bidrag til å utvikle en helhetlig kommunikasjonsstrategi for Nordic Innovation.
Det var totalt fem byrå som var med i siste fase av anbudskonkurransen, blant andre GK, PR Operatørene og Storm communication, men det var altså Gambit som sikret seg kontrakten.
Henriksson gir tre grunner til hvorfor de landet på Gambit.
- Det ene var løsningsforslaget. Vi synes de utførte det innenfor rammen, de hadde en bra forståelse for oppdraget om en sammenligner de med konkurrentene og de viste ulike element på kommunikasjonsleveransen som skilte fra de andre.
Gode strategiske vurderinger
Hun sier at Gambit gjennom en grundig prosess viste hvordan de tok tak i oppdraget og viste hvordan de ville samarbeide med Nordic Innovation.
De viste gode strategiske vurderinger på budskap og mål, sier hun og drar særlig fram det at Gambit viste hvordan de kan vise det nordiske perspektivet og hvordan de kan skape engasjement i hele Norden.
Nordic Innovation er en organisasjon under Nordisk ministerråd med oppdrag å bidra til at Norden blir en foregangsregion for bærekraftig vekst og arbeider for å fremme entreprenørskap, innovasjon og konkurransekraft i nordiske bedrifter. Nordic Innovation arbeider som en innovasjonsaktør som engasjerer, aktiverer og støtter nordiske virksomheter og organisasjoner gjennom å initiere samarbeider i programmer og prosjekter. Alt med formål å bidra til de nordiske statsministernes visjon om at Norden skal bli den mest bærekraftige og integrerte regionen i verden fram mot 2030.
Første gang de inngår slik avtale
Organisasjonen ble etablert på 70-tallet og var i Stockholm først, men de siste 15 årene har de vært plassert i Oslo.
Dette er imidlertid første gang de inngår et samarbeid om kommunikasjonstjenester på dette viset. Tidligere har de samarbeidet med ulike aktører, i 2020 var det med PR Operatørene, GK samt at Trigger og Zync samarbeidet om et prosjekt sammen med Nordic Innovation.
- Vi kjente nå at det hadde vært bra å samle alle våre kommunikasjonstjenester hos en leverandør som kjenner oss og hjelper oss, sier Henriksson.
Etter planen skal samarbeidet begynne nå i mai og bli kjent, så de kan komme i gang. Med et potensiale på samarbeidet på fire år, har Henriksson store forhåpninger.
- Jeg håper på et langsiktig samarbeid. Og jeg håper vi kommer i gang så snart som mulig med ulike kommunikasjonsprosjekt, sier hun.