– Det er jobben til kollegaene våre det handler om, så det er så utrolig viktig at en er presis i alt som uttales fra Choice
Senior kommunikasjonsrådgiver i Choice, Geir Økland, forteller om hvordan det er å drive med kommunikasjon i en kriserammet bransje.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Vi jobber helt annerledes nå enn vi gjorde før krisen, alt er nå styrt av pressehenvendelser og ytre henvendelser mer enn klassisk kommunikasjon knyttet til strategi, konsept og hotellplaner. Det gjør at det er enorm variasjon, for det kan dreie seg om alt mulig. Det er helt nye spørsmålsstillinger og utfordringer som vi ikke har stått over før.
Det sier Geir Økland senior communications advisor i Nordic Choice Hotels.
– Alt er uforutsigbart
Hele landet fikk seg en trøkk da Norge måtte stenge ned 12. mars 2020. Men ingen bransjer fikk seg en større trøkk enn hotell og reiseliv. Kuttene har vært store og ferske tall viser at det nå er over 24 000 arbeidsledige innen reiseliv og transport. Det er den kategorien med flest arbeidsledige og det har vært en økning på nesten 4000 siden september.
Hvordan er det å jobbe med kommunikasjon i en så kriserammet bransje? Ikke lett, i følge Økland.
– Det som er kjennetegnet på denne krisen er at alt er uforutsigbart. Det er vanskelig å lage en strategi for et scenario man ikke vet hvordan blir fremover, peker han på.
Choice-kjeden har hoteller i fem land. Før krisen var de syv stykker som jobbet med kommunikasjon, nå er de fem stykker, etter at noen kontrakter har gått ut og ikke blitt forlenget.
Økland sier at det som har vært vanskeligst gjennom denne krisen har vært den situasjonen som mange kolleger har havnet i, som følge av at det er lite gjester. Han peker på at mange av de har lav formell, sviktende språkferdigheter og ellers ville hatt vanskelig for å finne arbeid.
I desember viste tall at 89 prosent av alle hotellrom stod tomme i Oslo. I Bergen og Trondheim stod nærmere 80 prosent av alle hotellrom tomme. Samtidig går hotellrommene for omtrent ingenting. Hotellene i Oslo hadde i desember en losjiinntekt per rom på kun 88 kroner natten.
– Ikke vært så tydelige som ønsket
I en sånn krise blir internkommunikasjonen ekstremt viktig. Derfor har de arrangert jevnlige allmøter for alle ansatte, digitalt. Økland sier de hele veien har prøvd å være så åpne og transparente som mulig.
– Det som er utfordringen er når det er fem ulike land vi opererer i og det å vite at vi når så mange som mulig når vi ikke kan møtes fysisk, sier han.
Han har selv overtatt ansvaret for Finland og Baltikum, men har ikke fått være der siden 2019, med de utfordringene det fører med seg.
– Mange har sagt mye bra om digitale møter i disse tider, og ja det funker til sitt bruk. Men man blir ikke kjent ordentlig, man får ikke den samme intimiteten, samarbeidet og kreativiteten, mener det han.
Choice har tolv hoteller i Finland og ett i Litauen.
– Spesielt det å ha kommunikasjonsansvar for hoteller der jeg ikke har vært en gang. Det har vel ikke fungert optimalt, innrømmer han.
Men han understreker hvor viktig det er at de jobber med internkommunikasjonen. Det betyr blant annet at alt de sier både internt og eksternt blir gått nøye gjennom i frykt for at det blir vinklet feil.
– Det er jobben til kollegene våre det handler om, så er det så utrolig viktig at en er presis i alt som uttales fra selskapet. At man ikke får for langt for det skaper unødvendig frykt. Det er en av de største utfordringene, sier han.
Det har hatt sine konsekvenser.
– Vi har kanskje ikke kunnet være så tydelige som må til, som gjør at ting blir presentert på en ufullstendig måte, for det er omstendigheter som vi må ta hensyn til, som gjør at vi må uttale oss på den måte som vi har gjort, sier han.
I et normalt år ville kommunikasjonsavdelingen vært opptatt med å lage den gigantiske vinterkonferansen for alle ansatte i Sverige og å bistå med eksterne foredrag. Det har det naturligvis ikke blitt noe av denne vinteren. I stedet har mye av tiden gått med til reint lobbyarbeid.
LES OGSÅ: Krfs kommunikasjonssjef før valgkampen: – Om det er lett, er det ikke gøy
– Dette kommer vi oss gjennom
– Vi jobber opp mot departement og myndigheter for å bistå med informasjon om næringen. Vi opplever at myndighetene er opptatt av å hente inn så mye info som mulig og de har en god og åpen tone med oss, selv om ikke alltid er enige i det som bli bestemt, sier han.
I tillegg til dette har de fokusert på hvordan de kan gi gjestene sine trygge opplevelser når de bor på hotell.
– Essensen gjennom hele tiden har vært å kommunisere hvordan man kan reise og møtes på en trygg måte. Og vi har i stor grad lykkes å unngå smittetilfeller på hotell., mener han og viser til konseptet safe stay som de har kommet med. Den forteller om hva hotellene gjør for å holde det trygt å reise. Det kan du lese mer om på denne nettsiden.
Til tross for at det har vært mye usikkerhet i bransjen, mener Økland at kommunikasjonsavdelingen ikke har vært preget av det i nevneverdig grad.
– I starten av krisen når man ikke helt vet hva står overfor, så har sikkert alle kjent på usikkerhet. Men for vår del var det tidlig klart at dette kommer vi oss gjennom på en eller annen måte. Så nei jeg har ikke følt på usikkerhet, sier han.
Økland sier at siden de til tider har hatt litt bedre tid på kommunikasjonsavdelingen enn normalt, har de da fått tid til å se på hvordan man skal jobbe med å skape bedre gjesteopplevelser når krisen en gang blir avblåst.
– Vi har en del spennende på gang som vi kan starte å kommunisere når vi ser at restriksjonene begynner å lette og markedet er tilbake, sier han.
For han har tro på at det skjer en gang. Man vet bare ikke når.
– Vi håper at vi i år kan få en sommer på linje med den i 2020, slutter han.
LES OGSÅ: En gang ble de regnet som landets største kommunikasjonstalenter – hva gjør de nå?