Google: – Vi må hjelpe våre ansatte med å identifisere og ta stilling til sine fordommer
Denne artikkelen er over to år gammel.
(Pressens hus)- Skal vi bli konstruktive når vi snakker om fordommer og bias, må vi starte med en erkjennelse og en utfordring. Erkjennelsen er at vi bærer alle på de mentale snarveiene. Utfordringen er at vi må legge inn det ekstra som kreves for å gjøre det ubevisste bevist.
Det sier Google Norges kommunikasjonssjef, Sondre Ronander på Medienettverkets Høstmøte i Oslo, onsdag.
Reflekterer stereotypier
Han peker på at alle mennesker har laget seg mentale snarveier, så man slipper å tenke gjennom hver eneste beslutning som skal tas. Problemet er at det kan ta folk ut på bærtur.
For eksempel når folk skal ansettes.
– På arbeidsplassen kan man få oss til å overvurdere enkelte menneskers evner, eller man kan overse talent. En gruppe med menn ser kanskje først etter en mann når de skal ansette noen, peker Ronander på.
Han har et eksempel fra egne rekker, når de utviklet Google translate som bare har gitt en oversettelse når programmet er blitt brukt. Da har det ofte vært sånn at sterk og doktor har fått maskulin tolkning og vakker og sykepleier har fått feminin tolkning.
Årsaken har vært at programmet lærte seg å oversette allerede oversatte tekster som alt finnes. Og språk har historisk sett vørt kjønnet. Dermed har programmet lært seg å oversette basert på kjønnsstereotypier som ligger i språket fra før av.
Altså dataprogram reflekterer stereotypier som allerede ligger i samfunnet.
En annen utfordring er at det ofte er menn som lager programmene. En undersøkelse fra Google viste i 2014 at 70 prosent av de ansatte hos dem er menn og 61 prosent er hvite.
Derfor snakker Ronander om at de må bevisstgjøre det ubevisste. men hvordan gjøre det?
– Det handler om trening. Vi må hjelpe våre ansatte med å identifisere og ta stilling til sine fordommer, sier han.
Et eksempel Ronander dro fram var følgende:
– Om en hvit mannlig ingeniør ber 10 000 andre hvite menn om å teste produktet vil de ha mange blindsoner i produktet, peker han på.
– Si fra
I Googles egne lokaler har de for eksempel egne møterom som er oppkalt etter forskere. På et tidspunkt ble de bevist på at det ikke var noen rom som var oppkalt etter kvinnelige forskere. Dette ble tatt tak i med en gang. Ronander sier at de tror slike små signaler kan ha stor effekt.
De jobber og med å få fakta på bordet, for som han sier, det er vanskelig å bli bedre på noe du ikke måler.
Han peker og på at det handler om å dyrke en kultur for bevisstgjøring, der man holder hverandre ansvarlige.
– Vi oppfordrer de ansatte til å si fra når de opplever noe som er ugreit, sier han.