#Minjobb
Google Norges kommunikasjonssjef hevder han liker alle sine arbeidsoppgaver
– Hvis en arbeidsoppgave gir mening, så er det umulig å mislike den, mener Sondre Ronander.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen – og hva som er god kommunikasjon.
I dag er det Sondre Ronander, kommunikasjonssjef i Google Norge , som svarer på spørsmålene i #MinJobb.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Kommunikasjonssjef i Google Norge. Det er et bredt ansvar, men i kjernen ligger det å forvalte omdømmet til selskapet gjennom kontakt med omverdenen. I tillegg er jeg så heldig at jeg får muligheten til å være med og lede fantastiske initiativer lokalt, for eksempel Norges største nettverkstreff og inkubator for kvinnelige gründere.
– Hva liker du best med jobben din?
– Autonomi, min daglige morgenrutine der jeg leser gjennom landets aviser, og muligheten til å delta i noen av de største og viktigste samtalene vi står ovenfor som samfunn for øyeblikket.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Hvis en arbeidsoppgave gir mening, så er det umulig å mislike den. Hvis en arbeidsoppgave er meningsløs, så er det grunn til å stille spørsmålstegn ved hvorfor man gjør denne oppgaven, eller om den kan gjøres på en måte som gir mening. Jeg opplever at det er en konstruktiv måte å møte hverdagen på, og det har den heldige bieffekten at jeg ikke har noen arbeidsoppgaver jeg ikke liker.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Egentlig skulle jeg bli samfunnsøkonom med ambisjoner om offentlig tjeneste i utlandet, men fornuften grep meg i tide, av den enkle årsak at jeg kom til den endelige erkjennelsen at jeg liker linjerte notatblokker bedre enn de med ruter.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Anine Kierulf og Anki Gerhardsen er begge stadig til stor inspirasjon, med sine presise og veloverveide kommentarer i krevende spørsmål ofte uten enkle svar.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Verdens verste menneske, med påfølgende manusnominasjon. Samtidig er det verdt å nevne den parallelle diskusjonen i Tore og Haralds podkast om hvorvidt man kan skrive troverdig prosa utenfor ens egne erfaringer. Det synes jeg leverte like godt som underholdning så som analyse.
– Hva er god kommunikasjon?
– For meg har det alltid vært viktig å forstå og se mennesket man snakker med. Det gjelder alt fra uformell dialog til hva du klistrer på et billboard.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Jeg har lyst til å nevne tre ting. Vi er på samfunnsnivå nødt til å finne de gode måtene å regulere internettet på.
At økt regulering kommer, er det ingen som stiller spørsmålstegn ved, men å finne de gode løsningene er en stor utfordring. Samtidig kommer vi ikke unna at internettets regulering har lite å si om vi ikke har en planet å bo på.
Google har satt som mål at vi skal hjelpe en milliard mennesker å ta mer bærekraftige valg gjennom våre tjenester bare i 2022. Jeg er sikker på at teknologiske gjennombrudd vil spille en kritisk rolle i løsningen på klimakrisen, og er takknemlig for at jeg jobber i et selskap som gjør en stor innsats på området.
Fra et teknologisk utviklingsperspektiv vil evnen vår til å utvikle og bruke kvantedatamaskiner være et vannskille - det er en stor utfordring som rommer et gigantisk mulighetsrom.