Vant årets «Gullbarbie»
– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig, sier Sophie Elise Isachsen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Sophie Elise AS har vunnet årets «Gullbarbie».
Prisen deles ut av Redd Barnas ungdomsorganisasjon, Press, til den reklame- og medieaktøren som er b«est på å få ungdom til å føle seg verst gjennom bruk av ensidige skjønnhetsidealer, gamle kjønnsroller og unødvendig seksualisering».
De nominerte til årets pris var Brandy Melville, Sophie Elise AS og TikTok. Det står i en melding fra organisasjonen at Sophie Elise AS vant årets Gullbarbie med en «overveldende andel» av stemmene.
- Barn og unge har gjennom stemmene de har avgitt i årets kampanje sagt tydelig ifra om at det unødvendige fokuset på seksualisering og kropp i reklameinnhold fra Sophie Elise AS de siste årene har vært skadelig for barn og unges psykiske helse, sier Lea Mariero, leder i Press - Redd Barna Ungdom.
De mener at millionbedriften Sophie Elise AS må ta et større ansvar, gitt den enorme påvirkningskraften influencerbedriften har på barn og unge.
– Vi har ved flere anledninger forsøkt å invitere Sophie Elise AS til et møte slik at vi kan ha en konstruktiv dialog om hvordan vi mener annonseringen kan endres slik at det ikke skader barn og unges psykiske helse, men vi har ikke fått noe svar, sier Mariero.
Til VG sier Isachsen at hun synes prisen er ufortjent.
– Å vinne denne prisen er ekstremt ubehagelig. At Redd Barna Ungdom velger å bruke sin merkevare, sin PR-avdeling og sine interne ressurser på å henge ut meg i mediene, det sliter jeg med å forstå, sier Sophie Elise Isachsen (26) til VG.