Gullblyanten 2022: Nord DDB ble kveldens store vinnere
Sikret seg både Grand Prix og seks gull. TRY klokket inn hele ti sølv.
Fredag kveld var det klart for årets høydepunkt for kreative mennesker i Norge.
Samlet flere hundre markedsførere seg på Plaza i Oslo for å hylle kreativiteten og over 70 (!!) priser ble delt ut.
Hele 14 ulike byråer sikret seg enten gull, sølv, bronse eller et diplom og de som ble mestvinnende var altså Nord DDB som stakk av med hele seks gull samt et Grand Prix.
Kampanjen Urban Miner for Elkjøp sikret byrået en Grand Prix, tre gull, en sølv og en bronse.
For å oppmuntre flere mennesker til å resirkulere gammel elektronikk, lanserte Elkjøp Nordic en unik nordisk kampanje med navn «Urban Miner», hvor gamere og andre kunne returnere sine gamle gadgets og få Minecraft-valuta i bytte.
Konseptet er utviklet av NORD DDB Oslo i samarbeid med Microsoft og Elkjøp Nordic.
Tanken bak var at alle som bor i Norden kunne ta med en gammel elektronisk gadget til sin nærmeste Elkjøp-, Elgiganten- eller Gigantti-butikk for å resirkulere det og motta verdifulle Minecoins i bytte, som de deretter kan veksle inn i spillet.
Men det var ikke bare denne kampanjen de sikret seg edelt metall for.
Ice kan ingenting om unge sikret dem gull samt to kampanjer for McDonalds; Take Away your Take Away og Lokale støttespillere sikret dem og heder og ære.
Det var TRY som var det mestvinnende byrået samlet sett med hele 18 medaljer og diplom, blant annet fikk de hele ti sølv, men bare to gull.
Det mest spesielle med TRYs vinnerfangst var variasjonen i kampanjer som gjorde det bra.
Kampanjene Velkommen Babyboom, IKEA X Vipps, Das Chair, 5 ting på G, Cecilie – Kvinne med uhelbredelig brystkreft, The Proud Forecast, The Life Collection 2022, Innom, Peer Gynt og The Trash Collection 2021 sikret dem medaljer og diplom.
I tillegg sikret de seg Brings DM-pris samt at det kreative teamet til TRY, Camilla Bjørnhaug og Preben Moan, fikk Kreativt Forums Ærespris.
Morgenstern ble den siste storvinneren med hele ti priser. Tre av dem gull, et sølv og to var bronse. Resten var diplom. Teller man antall gull gjorde de det likevel bedre enn TRY.
Byråleder Camilla Kim Kielland var godt fornøyd med kvelden.
– Det er utrolig gøy at vi vinner priser for ulike jobber. Klart det ble mye Finn, men fem ulike jonber synes jeg er viktig å få fram, for det viser at det bor kreativitet og bredde i byrået, sier hun.
Tre gull og ti diplomer og medaljer totalt mener hun er med og forsterker Morgensterns posisjon i bransjen.
– Å gjøre det så bra i Gullblyanten har en sterk effekt internt i byrået. Det skaper stolthet og en tro på at vår filosofi om at kreativiet motvirker likegyldighet og skaper effekt står ved lag. Kundene blir stolte og andre blir nysgjerrige på oss, sier hun og kaller fredagskvelden for en gruppeseier.
Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals) ble kåret til årets student. Sebastian Pandonis (Anorak NoA) og Jakob Andresen (Anorak NoA) skal til Cannes for Young Lions og Jobo Engh (Høyskolen Kristiania, Westerdals) fikk gull i Student Design.
I klassen student kommunikasjon var det Simen Elverhøy og Baard Røthe (Høyskolen Kristiania, Westerdals)som fikk gullet. Det ble ikke delt ut sølv der, mens bronse gikk til Nicolai Vogsted Drange og Gard Bekk Wanderoy (Høyskolen Kristiania, Westerdals).