#MinJobb
Vinmonopolets komdirektør er full av begeistring for Espen Nakstad
Bli bedre kjent med direktør Halvor Bing Lorentzen for kommunikasjon og samfunnsansvar i Vinmonopolet i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det Halvor Bing Lorentzen i Vinmonopolet, som svarer i spalten.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Tittelen min er Direktør kommunikasjon og samfunnsansvar, og jeg er ansvarlig for all intern og ekstern kommunikasjon i Vinmonopolet. Jeg har også ansvar for bærekraftarbeidet hos oss, hvor bl.a. det å sikre at de produktene vi selger er produsert på en etisk forsvarlig måte er en del av det. Jeg leder også beredskapsarbeidet i Vinmonopolet nå under pandemien.
– Hva liker du best med jobben din?
– Variasjonen i oppgavene, hvor ingen dag er lik. Samtidig er det så mange dyktige folk jeg jobber med som er inspirerende.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Rutinepregede oppgaver er kjedelig. Litt er greit, men blir det blir for mye, så går det ut over motivasjonen.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– For meg så var det i spenningsfeltet mellom det varefaglige og kommunikasjon det startet. Og som jeg syntes var veldig spennende. Det å kommunisere rundt produktene vi selger på en ansvarlig måte, under et alkoholreklameforbud er krevende, men spennende.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Egne ansatte i hverdagen. Vi har blant annet. en utrolig dyktig kommunikasjonssjef i Vinmonopolet som jeg blir veldig inspirert av å samarbeide med.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Det Helsedirektoratet og Nakstad har fått til i pandemien er ikke annet enn imponerende.
– Hva er god kommunikasjon?
– Troverdig, men enkel og tilgjengelig kommunikasjon som er tilpasset målgruppen, fortalt på en inspirerende måte. Igjen, Nakstad er et eksempel på hvordan en fagmann kommuniserer troverdig og godt til omverdenen.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– For Vinmonopolet er det balansegangen mellom ansvarlig salg og økende interesse for produktene vi selger. Nøkkelen er å gi kunnskap som øker bevissthet, ikke forbruk.