Slik kan en ny kommunikasjonsdirektør være med og endre Riksantikvaren
– Etter regionrefomen skal Riksantikvaren ha en ny rolle og jobbe annerledes, derfor må vi endre måten vi jobber på. Dette kan den nye kommunikasjonsdirektøren være med på å påvirke.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Etter regionrefomen skal Riksantikvaren ha en ny rolle og jobbe annerledes, derfor må vi endre måten vi jobber på. Dette kan den nye kommunikasjonsdirektøren være med på å påvirke. Vi ønsker å bidra til å utvikle kulturmiljøpolitikken, vi skal sitte med det nasjonale overblikket. sier Hanna Gøran til KOM24.
Riksantikvaren er nå på jakt etter ny kommunikasjonsdirektør.
– Kommunikasjonsdirektøren vil blant annet jobbe med undersøkelser og fakta som vi vil fremme og presentere. Også ønsker vi å sette fokus på at kulturminne skal være en ressurs i samfunnsutviklingen, ikke bare noe vi ser på et museum.
Hanna Geiran forteller til KOM24 at Riksantikvaren har det overordnete ansvaret for kulturmiljø i Norge. Riksantikvaren skal aktualisere kulturmiljø i samfunnsdebatten og bygge kunnskap om og engasjement for kulturmiljø. Her er god kommunikasjon og formidling viktig.
Riksantikvaren er opptatt av å være et synlig direktorat.
Tidligere i vår presenterte Riksantikvaren en reiselivsundersøkelse som Norstat laget på deres vegne. Den viser at kulturmiljøturisme var mer populært enn natur-turisme sommeren 2020. På oppdrag fra Riksantikvaren lagte SINTEF en undersøkelse som viser at gjenbruk av gamle bygninger er en god løsning for å nå klimautslipp.
– Bruk er det beste vern, påpeker Geiran.