#MinJobb
Kommunikasjonssjefen i Trondheim kommune inspireres av enkelt språk. Og begynner å bli rimelig lei av pandemien
Bli bedre kjent med kommunikasjonssjef Harry Tiller i Trondheim kommune i #MinJobb-spalten.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Med spalten #MinJobb ønsker KOM24 å få kommunikasjonsfolk til å snakke om jobben sin, hva som inspirerer dem i arbeidet, hvilke utfordringer som finnes i bransjen - og hva som er god kommunikasjon.
Denne gang er det kommunikasjonssjef Harry Tiller i Trondheim kommune sin tur. Han forlot jobben som journalist og kommentator i Adresseavisen tidligere i år for å begynne på nye oppgaver innen kommunikasjonsfaget.
– Hva er tittelen din - og hva går jobben din ut på?
– Kommunikasjonssjef i Trondheim kommune. I jobben min gjør jeg strategisk rådgivning for kommunedirektøren, koordinering av kommunens kommunikasjonsarbeid og mediekontakt.
– Hva liker du best med jobben din?
– Variasjonen, utfordringene i å kommunisere komplekse sammenhenger på en forståelig måte for alle. Jeg liker at jobben er viktig og handler om oppgaver og aktiviteter som er viktig for manges liv.
– Hvilke arbeidsoppgaver liker du minst?
– Begynner å bli rimelig lei av pandemien og alt den fører med seg av kommunikasjonsutfordringer. Men samtidig forteller denne situasjonen mye om hvor viktig en kommune er i folks liv.
– Hvorfor ville du jobbe med kommunikasjon?
– Etter mange år i mediebransjen, virket det interessant og morsomt å prøve noe nytt.
– Hvem inspirerer deg i kommunikasjonssektoren?
– Alle som klarer å forenkle, bruke et klart og tydelig språk - og formidle sammenhenger og komplekse forhold på en måte slik at folk skjønner hva de sier.
– Hva gjorde deg sist imponert i kommunikasjonsfaget?
– Jeg er imponert av den jobben kommunikasjonsfolkene i FHI har stått for de siste månedene.
– Hva er god kommunikasjon?
– Det handler om å snakke og formidle slik at mottakeren forstår hva du sier. Sett fra innsiden i min jobb har jeg, i større grad enn før, erkjent at ting er mer komplekse og sammensatt enn de ofte virker som sett fra en avisredaksjon. God kommunikasjon, både internt og eksternt, bør handle om å gjøre sammensatte saker forståelig for mottakerne, bruke et språk som folk forstår og kjenner seg igjen i, finne riktig plattform og form budskapet men uten å drive PR eller reklame. God kommunikasjon må være faktabasert og redelig.
– Hva mener du er den største utfordringen for din bransje fremover?
– Den største utfordringen for oss, mye på samme måte som mediebransjen, handler om å skape oppmerksomhet hos folk, imøtegå uriktig og falsk informasjon, bringe fakta til diskusjonen og bygge plattformer hvor folk finner frem, diskutere og engasjere seg.