Stormbergsjefen ber norske merkevarer om å tørre å ta et standpunkt
– Det er så utrolig viktig å tørre å endre en holdning om gangen.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det er så utrolig viktig å endre en holdning om gangen. Om alle merkevarer gikk inn med det som mål, så tror jeg, selv om det høres naivt ut, at vi kan gjøre verden til et litt bedre sted.
Det sier daglig leder i Stormberg, Hege Nilsen, til KOM24.
Torsdag var hun på Green Camp på Klingenberg kino for å snakke om hvordan påvirker et verdisett omdømme og omsetning.
Slik fikk de flere kunder
Hun drog fram den mye omtalte ulvedebatten fra januar 2019, da flere hundre kunder truet med å boikotte selskapet og brenne produktene deres da de våget å ta et standpunkt i ulvedebatten.
Det hele begynte med at selskapet la ut en meningsmåling på Facebook-siden sin med spørsmålet «– Hva synes du? La ulven leve eller nei til ulv?»
Tusenvis av folk stemte og engasjementet ble skyhøyt og boikott-truslene haglet. Men Stormberg kom styrket ut av det hele.
– Det er ikke alt man kan måle helt ned på en krone, men la oss si den måneden med ulvedebatten sto mest på, da økte omsetningen, vi fikk flere besøk og vi fikk flere kunder og så mista vi trolig 220 kunder, sier Nilsen til KOM24.
Hun sier at dette er kunder de tåler å tape.
– For vi er en merkevare som er tydelig på sitt verdisett og de sakene vi står for. Alle kundene våre er ambassadører og det at de kan reflektere og være en del av verdisettet vårt er vi utrolig glade for. Og så er vi innforstått med at det er de som tenker noe annerledes eller ikke har det samme verdisettet, som velger oss vekk. Men bunnlinjen er der, vi går i pluss, sier hun.
Nilsen sier at man må tørre å mene noe - selv om ikke alle er enige. Det handler ikke om å velge noen bort, men om å stå for det man mener er riktig.
Nilsen forteller at i en normal-måned øker de omsetningen i nettbutikken med 10–15 prosent, men da ulvedebatten kokte hadde de 20 prosent vekst i nettbutikken De så og igjen økt trafikk på nettsiden, flere nye kunder og ikke minst et økt engasjement i sosiale medier og rekkevidden det medførte.
Til de som ønsket å brenne tøyet sa de at vær så snill og ikke gjør det, kom heller og pant tøyet i butikkene.
– Da får vi synliggjort det som er engasjementet sitt i tiltakene, sier hun.
– Har dere klart å kapitalisere på det lenger enn den ene måneden?
– Jeg opplever det. Vi ligger høyt på merkevaremålinger. To år på rad har vi vunnet Sosial innovasjonsindeks, det beskriver NHH som at norske kunder ser oss som den gode naboen, at vi bærer med oss tillit. Det tror jeg er avgjørende i den merkevarekampen som står, sier hun.
Viktig å vise
Nilsen sier at det aldri var et alternativ å backe ut da det kokte som verst.
– Da hadde vi ikke vært den merkevaren vi er, da hadde vi ikke gått fra ord til handling. Det er avgjørende for å være nettopp Stormberg, sier hun og fortsetter;
– Jada mange kan med enkelthet være på en nøytral linje, det er trygt og godt. samtidig tror jeg når verden blir større blir Norge mindre og jeg tror folk vil velge lokalt, altså norske merkevarer, sier hun.
Hun peker på at 8 av 10 ønsker å ta mer bærekraftige valg men 9 av 10 vet ikke hvordan man gjør det.
– Da er det så viktig å vise at vi synliggjør at ved å velge et Stormbergplagg handler det om mer enn pris og produkt, det handler om å ta et bærekraftig valg, sier hun
– Nettopp for det blir bråk
Hun forteller at de kommunikasjonsmessig har lært viktigheten av å puste med magen og stå i det og ikke backe tilbake.
– For man taper mye mer på å trekke seg for 220 truer med å boikotte og brenne enn å stå i det og ha det utrolig viktige standpunktet. For det handler om å ikke velge vekk, men å tørre å stå i sine meninger. det er helt avgjørende for at merkevaren Stormberg er det den er.
– Burde flere norske bedrifter tørre å ta et standpunkt?
– Utvilsomt!
– Selv om det blir bråk?
– Nettopp for det blir bråk. For vi er nødt til å skape det engasjementet, vi er nødt til å trigge noe. Vi går og pakker ting vekk, vi må være med og løfte debatten og få ulike perspektiver inn for jeg tror det mangfoldet av stemmer og merkevarer, vi blir lyttet til. Det ser vi på rekkevidden i sosiale medier, den standarden er så viktig for merkevarer å brukene, for jeg tror det er så viktig. Det er så utrolig viktig å endret ei holdning om gangen. om alle merkevarer gikk inn med det som mål, så tror jeg, selv om det høres naivt ut, at vi kan gjøre verden til et litt bedre sted., sier hun og legger til:
– Merkevarer skal tjene penger, men vi tror også at merkevarer i 2021 skal tjene et fellesskap gjennom å bruke sin stemme. Også i de tilfeller det å ta et standpunkt i samfunnsdebatten har en risiko ved seg. Kanskje er det nettopp i slike saker det er viktig at selskaper våger engasjere seg. Man må tørre å mene noe – selv om ikke alle er enige