Nå blir det gjort lettelser i regelverket. Det får fotografene til å juble.

Kampanje: Forbrukertilsynet snur etter fotokritikk

– Vi er veldig glade for endringene som nå er gjort.

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Vi er fornøyd med justeringene. Vi havner i en situasjon hvor vi kan gjøre jobben vår og hvor det å justere et bilde ikke er synonymt med å skape kroppspress. Kundene våre kan slappe av og kampanjene deres kan gå på lufta uten å merkes, med mindre de har manipulert kroppslige proporsjoner eller gjort noen veldig glatte i huden, sier Pål M. Laukli til Kampanje.

Ser rødt

Den siste tiden har det rast en debatt blant flere fotografer etter at fra første juli ble Markedsføringsloven endret og stiller nå krav om merking av retusjert reklame.

Nå må all reklame der en kropps fasong, størrelse eller hud er endret ved retusjering eller annen manipulering merkes.

Dette har fått flere fotografer, og andre, til å se rødt og torsdag var det møte med Forbrukertilsynet og Norges Fotografforbund for å få en avklaring på regelverket.

Kampanje skriver at enigheten nå består av at etterbehandling av bilder og video som endrer hud, vil ikke utløse merkeplikt dersom dette ikke medfører kroppspress.

– Rammer ikke kampanjer

– Vi er veldig glade for endringene som nå er gjort. Profesjonelle fotografer kan jobbe etter skjønn, og det klarer de veldig fint. Samtidig rammer det ikke kampanjer som ikke har noe med kroppspress gjøre. Av vanlige mennesker som avbildes i hvilken som helst sammenheng, sier leder i Fotografforbundet, Heidi Thon, til Kampanje.

Powered by Labrador CMS