Dette blir viktig i 2021: Omsorg for de ansatte, ærlighet og mental helse
Dette er de viktigste trendene kommunikasjon og markedsføring i 2021, mener ekspertene.
Denne artikkelen er over to år gammel.
2020 har nå vart i det som føles som 16-17 måneder minst, og etter det som føles som et av de lengste årene noensinne, er det snart klart for et nytt år og nye muligheter.
Men hva har 2021 å by på for folk når det kommer til kommunikasjon og markedsføring? Hva blir de viktigste trendene?
Husk på de nyansatte
Nettstedet PR Daily har snakket med en rekke eksperter på området og de har kommet med en rekke spådommer om det kommende året.
Og det er noen stikkord som går igjen hos de aller fleste i bransjen. Det er internkommunikasjon og merkevarebygging. Det å ta vare på de ansattes helse og ve og vel, det handler om å utvikle internkommunikasjonen og det handler om å være ærlig.
Nettstedet har blant annet snakket med Sammy Courtright, som var med og etablerte kommunikasjonsbyrået Ten spots, og hun peker på utfordringene med hjemmekontor og det å få inkludert nyansatte og klare å gi dem en stemme.
Courtright sier firmaer nå må tenke helt nytt når det kommer til ansattfordeler, engasjement og helse.
Blant de tingene hun trekker fram som det er viktig å jobbe med nå, er hvordan en kan ta vare på nyansatte og hjelpe de med å bygge bånd til kollegaene når så mange fortsatt sitter på hjemmekontor.
Hun trekker og frem hvor viktig det er å sørge for at både nyansatte, men og folk som har jobbet en tid i selskapet, har en stemme, når de kanskje aldri har møtt sine kolleger eller ikke har sett de på månedsvis.
LES OGSÅ: Disse tre målene har Oslo kommune satt seg med sin internkommunikasjon
De små øyeblikkene skaper samhold
Hvordan klarer vi å skape de små øyeblikkene som skaper tilhørighet og styrker samholdet, er og et viktig moment for henne.
For Sarah Miller som er kommunikasjonsjef i gigantselskapet National DCP, er det fleksibilitet som er nøkkelordet for 2021.
- Vi må være fleksible og bevisste på hva det betyr å kommunisere på en god måte i 2021, sier hun til PR Daily.
Hun trekker frem at det må føles ekte. Før var det viktig å vise at man hadde kontroll når en krise oppstod, nå handler det mer om å vise følelser. Det vil gjøre ledere mer likendes og troverdige, mener hun.
Det vil bli enda viktigere å ta sosialt ansvar, det vil være en nøkkelfaktor når det gjelder å skaffe seg de rette nyansettelsene, men og for å beholde de man allerede har, mener Miller. Det vil og være viktig når det kommer til å knytte bånd til kundene og for å holde eierne blide.
Miller peker på at store gruppemøter og internsamlinger vil det trolig bli lite av i 2021, så da er det viktig å fokusere på å lage interne podkaster, fortelle gode historier i nyhetsbrevene og på interne videokanaler.
Elizabeth Cogswell Baskin, toppsjef i Tribe Communications, sier at trenden fra 2020 med mangfold og inkludering vil bli enda viktigere til neste år. Hun peker på at framover er det ikke nok at store firmaer tar opp problemstillingen, men at det vil bli et større fokus på hva de faktisk gjør når det kommer til mangfold og inkludering.
- Les også: Vi vil høre din historie
Slik lykkes du med pressen
Som Miller, mener Baskin at det blir ekstremt viktig med fokus på internkommunikasjon fremover.
- Det blir viktig å oppgradere intranettene så de ansatte blir inkludert og engasjert, mener hun.
Baskin trekker og fram at det er blir viktig å fokusere på de ansattes mentale helse, siden så mange av oss vil sitte på hjemmekontor en tid framover.
Når det kommer til hvordan man kan få en god historie ut i pressen, så peker April Kaull, kommunikasjonssjef ved universitetet i West Virginia, på hvor viktig det er å klare å knytte seg tett opp til de store hendelsene som er i nyhetsbildet.
Mange selskaper prøver å knytte seg tett opp mot det som er aktuelt i nyhetsbildet, men om du bommer, dummer du deg bare ut. Men dersom du klarer å pitche inn en god idé på et aktuelt tema til en journalist, kan du lykkes svært bra.
Kaull og hennes avdeling har sørget for at universitetet deres hele tiden har en base med eksperter som kan snakke med media, selv på nisjesaker.
- Vi har lykkes med å utnytte ekspertisen til våre fakultet, ansatte og studenter på områder som krysset veien til de dagens nyhetsbilde. Vi følte vi lyktes best når de sakene også støttet vårt kjernebudskap som sentrerer rundt utdanning, helse og velstand, sier hun til PR Daily.