Rekordsalg ventet når årets Mummidagkopp lanseres
9. august blir en dag med køer og kaos når Mummifans kjemper om den eksklusive Mummidagkoppen.
Norges Mummifans gjør seg klare for årets store begivenhet når den ettertraktede Mummidagkoppen lanseres fredag.
Forfatter Tove Janssons bursdag 9. august markeres med det som lover å bli rekordlange køer og skyhøye forventninger hos Moomin Arabia.
Sprenger rekorder
Moomin Arabias første norske flaggskipsbutikk, som åpnet dørene på Sandvika Storsenter i mars, forbereder seg på det som kan bli tidenes Mummi-invasjon.
– Vi venter stor pågang og kø allerede før åpning. Vekterne er på plass en time før dørene åpnes for å håndtere tilstrømningen, forteller assisterende butikksjef Cathrine Borgersen.
Butikken fikk en forsmak på Mummi-hysteriet i april, da en signering med den folkekjære Moomin-illustratøren Tove Slotte trakk hele 200 ivrige fans.
– Men dette ble bare en forsmak på Mummidagen. Vi regner med å sprenge alle rekorder, både når det gjelder oppmøte og salg, forteller Borgersen.
Blir utsolgt
Den store attraksjonen på Mummidagen er Mummidagkoppen for 2024, «Vår», som er tredje del i en ettertraktet sesongkolleksjon.
Antall tilgjengelige kopper? Strengt hemmelig. Men hun er krystallklar på én ting:
– Det er begrenset oppslag. Vi har blitt nedringt av folk som vil forhåndsbestille, men det går dessverre ikke. Her gjelder det å være tidlig ute på selve dagen. Førstemann til mølla!
Etter det KOM24 erfarer så regner man med å bli helt utsolgt, noe som gir millionomsettning.
Janicke Rydning i Fiskars Norge forteller at Mummidagen vanligvis vekker stor interesse. Hun håper feiringen blir en suksess i år også, og at den nye Mummidagkoppen blir populær blant både gamle og nye Mummifans.
– Engasjementet fra ivrige Mummifans som deltar på feiringen, pleier også å bidra til å skape en magisk stemning. Vi er stolte av den positive responsen vi har mottatt så langt, og vi ser frem til å feire Mummidagen 2024 med fans i Norge og resten av verden, sier Rydning.
I oktober i fjor strakte køen seg flere hundre meter utenfor Kitch’n-butikken i Torggata i Oslo, da Moomin Arabia i samarbeid med finske Finnair lanserte en jubileumskopp.
Fremst i køen møtte KOM24 Peter og Jeanette, som hadde reist hele veien fra Stockholm til Oslo for å sikre seg koppen. Da klokken nærmet seg 9, hadde de stått i kø siden 04:30.
Stor oppmerksomhet
Kø er uunngåelig, men Moomin Arabia lokker de første 50 kundene med med goodiebags fylt med Mummi-godbiter.
Og moroa stopper ikke der. Gjennom hele dagen kan fans møte selveste Mummitrollet, klar for klemmer og selfies som garantert vil pryde sosiale medier i ukevis.
For å holde stemningen på topp i køen, byr også butikken på gratis kaffe til ventende fans.
Og for de virkelig dedikerte samlerne, får man et Mummidaghåndkle i gave ved kjøp av tre eller flere mummidagkopper.
– Det er en glede å bistå Fiskars med kommunikasjonsarbeidet opp mot Mummidagen. Dagen treffer et bredt publikum og vekker da naturligvis interesse i både nasjonale og lokale medier. Det er mange som viser engasjement og er interessert i å kjøpe Mummidagkoppen og jeg tror begivenheten vil vekke stor oppmerksomhet i år også, sier Nathalie Hagh Hermier, byråleder i Hermier som er PR-byrået til Moomin Arabia.