Her er søkertallene til kommunikasjonsutdanningene i Norge
Onsdag ble søkertallene til høyere utdanning gjennom Samordna opptak klart.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Totalt er det i år 1118 søkere som har de ulike kommunikasjonsfagene som sin førsteprioritet, det er en nedgang på 13,3 prosent fra året før.
Det er høyere enn den generelle nedgangen på søking til høyere utdanning, hvor det er en nedgang på 12,4 prosent.
I år, som i fjor, så er det årsstudiet i medier og kommunikasjon på OsloMet som er det mest populære studiet. Der er det 75 søkere som har studiet på førsteplass. De kjemper om ti ledige plasser.
Bacheloren i medier og kommunikasjon på OsloMet er det nest mest populære kommunikasjonsstudiet i landet med 193 søkere på 40 plasser. Det betyr at det er nesten fem kandidater som kjemper om hver av plassene.
I 2021 kom årsstudiet i kommunikasjon ved Universitetet i Stavanger som en kule med hele 7,5 søkere per studieplass. I år er det en halvering av antall søkere, da det er 96 søkere til de 30 plassene. Det gir 3,2 søkere per plass.
Omtrent like mange søkere er det på årsstudiet i medier og kommunikasjon, der 66 søkere kjemper om 20 plasser.
Alt i alt har 134 954 søkt om studieplass. Det er 19 134 færre enn i fjor, en nedgang på drøye 12 prosent. I fjor ble det satt rekord med 154 088 søkere.
– Jeg er godt fornøyd med årets søkertall. Totalt sett er tallene tilbake på et mer normalt nivå, og det er en forventet nedgang. Under pandemien var det ikke så lett å ta seg et «pauseår» eller å reise. Når vi samtidig tar med at ungdomskullene nå er mindre, er det totale søkertallet omtrent som før korona, sier forsknings- og høyere utdanningsminister Ola Borten Moe (Sp) i en pressemelding.