Disse står bak kampanjen: Martine Sorknes Ødegården (prosjektmedarbeider VO-linjen), Anne Gåsefra (prosjektmedarbeider VO-linjen), Julie Haatuft (prosjektleder VO-linjen), Helge Skivenes (kreatør/tekst Hyper), Johanna Nordberg Aas (rådgiver Hyper) og Martine Skjekkeland (Kreatør/AD Hyper).

Hyper og Nova Vista med kampanje mot vold og overgrep

– Vi håper at kampanjen bidrar til økt kjennskap og kunnskap om VO-linjen

Publisert

Denne artikkelen er over to år gammel.

– Ved å kombinere hoder fra Nova Vista og Hyper har vi på kort tid skapt en effektiv kampanje som dekkes av riksmedier samtidig som det får oppmerksomhet i sosiale medier. Budskapet er ekstra viktig nå som julen ringes inn samtidig som den allmenne bevegelsesfriheten er sterkt begrenset som følge av nedstengningen av samfunnet, sier Petter Gjelsnes, leder for PR- og innhold i Nova Vista i en pressemelding.

Vold i nære relasjoner

En ny undersøkelse viser at én av ti kjenner noen som er utsatt for vold i julen. Volds- og overgrepslinjen valgte derfor å voldstolke Vigelandsparken for å sette søkelys på den alvorlige problemstillingen. Bak kampanjen står Ahead-byråene Hyper og Nova Vista.

Målet med kampanjen var å skape oppmerksomhet rundt vold og nære relasjoner i julen.

For å skape oppmerksomhet om problemet og kjennskap til VO-linjen, har Hyper og Nova Vista slått hodene sammen for å tolke skulpturene i Vigelandsparken. Gustav Vigeland sa selv at Vigelandsparken er en skildring av livet som det alltid vil være og ønsket derfor at kunsten skulle tolkes fritt.

– Når vi tok noen av skulpturene i nærmere øyesyn, så vi mye vi ikke har sett før. Blant annet vold i nære relasjoner. Det har vi satt ord på, sier Helge Skivenes i som er kreatør i Hyper.

– Når vi tok noen av skulpturene i nærmere øyesyn, så vi mye vi ikke har sett før. Blant annet vold i nære relasjoner.

Siste søndag i advent ble turgåere i Vigelandsparken overrasket av plakater med tolkninger på mange av skulpturene, stuntet ble omtalt av NRK i Dagsrevyen.

Ville treffe bredt

– Dessverre er det ikke mange nok som kjenner til VO-linjen ennå. Derfor ville vi lage noe som treffer bredt, tar litt plass i mediebildet og får fortjent oppmerksomhet slik at alle får vite om den nasjonale hjelpelinjen. Vi ønsker jo å nå de som kanskje ikke har behov for VO-linjen her og nå - men som en dag kanskje vil trenge det. Vi håper at kampanjen bidrar til økt kjennskap og kunnskap om VO-linjen, og at folk får med seg at tjenesten også er for pårørende og andre som vil hjelpe, forteller Johanna Nordberg Aas, strategisk rådgiver i Hyper

Hyper og Nova Vista samarbeidet nylig om prosjektet Taushet tar liv for VO-linjen, der det ble laget en nytolkning av Susanne Vega sin låt «Luka». Hyper har også vunnet den ikke-kommersielle den av Ocean Digital Creative Competition for VO-linjen.

Powered by Labrador CMS