Ida Serneberg er ny CMO i Lexolve
– Juss og markedsføring er spennende, og det skjer mye på den fronten, sier Serneberg.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Hun begynner offisielt i jobben som Chief of Marketing Operations (CMO) den 15. mars. Lexolve er et selskap som tilbyr juridisk bistand til små bedrifter.
– Jeg kommer til å jobbe med å bygge opp vekstteamet, og lede et markedsteam. Lexolve er virkelig i stor vekst om dagen, så jeg gleder meg veldig, sier Serneberg til KOM24.
Hun var egentlig ikke på jakt etter ny jobb. Serneberg har jobbet mye som lærer, blant annet på Noroff, og har også erfaring fra blant annet Nordic Choice Hotels.
Interessen for Lexolve kom for alvor da daglig leder Merete Nygaard kontaktet henne for å få innspill til jobbens stillingsannonse.
– Hun spurte om tips til kanalvalg og hvordan hun burde gå frem for å nå ut til riktig kandidat. Jeg videresendte også annonsen til noen jeg kjenner som jeg tenkte passet. Det føltes litt som når du forsøker å «matche» bestekompisen din.
En ny bransje
Serneberg sier at hun ikke har noe erfaring med å jobbe med juss. Likevel tror hun at bakgrunnen hennes kan komme til god nytte i den nye jobben.
– Selv om jeg er markedsfører og kommunikasjonsviter, identifiserer jeg meg mest som lærer, og det var viktig for meg, også i rekrutteringsprosessen. Jeg har aldri tenkt på meg selv som en sjef, men jeg merker at det er akkurat det jeg har vært. Egentlig føler jeg at jeg bytter klasserom, da jeg også i denne jobben vil få muligheten til å se andre mennesker blomstre. Det blir veldig spennende.
Men hun har nok av erfaring med markedsføring, og mener faget kan tilpasses i de fleste bransjer.
– Jeg synes kombinasjonen mellom juss og markedsføring er spennende, og det skjer mye på den fronten. Juss er helt nytt for meg, men jeg har opplevd tidligere at min nisje i arbeidslivet er nettopp bredden. Min karriere startet i finansbransjen i Sveits. Jeg har også vært innom skogsindustrien, og seks år i Nordic Choice Hotels. I tillegg har jeg vært konsulent i et digitalt byrå. Kontekst er svært viktig i markedsføring. Samtidig er det til syvende og sist mennesker på den andre siden uansett
Lærerrollen kommer til nytte
Serneberg er imponert over det Lexolve har bygget opp fram til nå, og tror potensialet for å vokse videre absolutt er til stede.
– Med de tjenestene som vi tilbyr er det lett å tenke at markedet vårt hovedsakelig er startups. Men jeg tenker at frisører, håndverkere og andre små og mellomstore bedrifter kan ha nytte av det. Også her vil min tverrfaglighet være nyttig.
Egenskapene hun har tilegnet seg som lærer, også i krisetid, vil også komme godt med.
– Til syvende og sist er det læreren i meg som trumfer alt annet. Jeg jobbet i ett og et halvt år som lærer, så kom pandemien. Dette er litt underkommunisert, men jeg tenker også på krigen som foregår i Ukraina nå. Der har du to millioner mennesker som jobber for europeiske bedrifter, og vi har også noen der som har flyktet til Polen og Georgia. Det å være en leder når det brenner er noe jeg føler at jeg kan.