NOVA Spektrum med ny employer branding strategi
NOVA Spektrum åpner til høsten en helt ny resturant, Lillestrøm Lobby. For å reklamere om ansettelsen rundt kokker og servitører valgte de å lage en rekrutteringsfilm.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Lillestrøm Lobby skal bli en helt unik møteplass for både tilreisende og fastboende i Lillestrøm. Iman Winkelman er leder for kommunikasjon og samfunnskontakt i NOVA Spektrum, og forteller at de følte de trengte en utradisjonell rekrutteringsfilm.
– Restaurant og serveringsbransjen er en av de bransjene hvor det er størst mangel på folk. Vi ville skape stolthet rundt medarbeiderne på huset, og også vise frem muligheten til å jobbe med lokale råvarer fra eget nærområde, forteller Winkelman til KOM24.
Lillestrøm Lobby
Han forteller at konseptet Lillestrøm Lobby skiller seg litt ut, blant annet fordi de satser på samarbeid med ulike lokalmatprodusenter. Derfor valgte de å lage filmen hos en lokal bonde som de kommer til å bruke råvarene til i restauranten da den åpner i høst.
Målet med rekrutteringsvideoen var å rekruttere kjøkkenet på en utradisjonell måte.
– Vanligvis går man på Finn, vi fant ut at en video gir en annerledes inngang på det. Vi håper jo at videoen blir delt inn i miljøet.
NOVA Spektrum vil også snu trenden med å tro at det er lenger fra Oslo til Lillestrøm, enn det er fra Lillestrøm til Oslo.
– Vi ønsker å bruke virkemidler for å fortelle at avstanden fra Oslo til Lillestrøm ikke er lang, forteller han.
Employer branding
Winkelman forteller at det går bra i åpningsfasen av Lillestrøm Lobby, men at markedet er tøft.
– Det er et knalltøft arbeidsmarked der ute, over tid har det vært skrevet mye om at det mangler kjøkken og serveringsfolk i Norge, så vi er fortsatt på jakt etter folk.
Rekrutteringsfilmen til NOVA Spektrum skal vise at det er mer spennende å jobbe med lokale råvarer enn generiske.
– Dette er jakten etter en annerledes matområde. Lillestrøm har ikke i alt for stor grad sånne tilbud fra før.
Iman Winkelman fra NOVA Spektrum forteller at responsen på videoen så langt har vært veldig bra.
– Mange har delt den, og det håper jeg de fortsetter å gjøre, avslutter han.