Ingrid og Joachim skal stille alle de «dumme» spørsmålene:
– Jeg tror mange føler at fallhøyden er stor
Programlederne skal stille de «dumme» spørsmålene andre kvier seg for å ta opp i en podkast rettet mot unge kreative.
Denne artikkelen er over to år gammel.
«Lappemøte», i regi av Kreativt Forum, beskriver seg som podkasten for de som er i starten av sin kreative karriere. Målet er å veilede nyutdannende markedsførings- og kommunikasjonsstudenter med det de måtte lure på.
Bak mikrofonen finner vi Ingrid Moholt Waaler (24) og Joachim Krogvold (31).
Waaler forteller at det er gøy å få kunne være med på å ta del i podkasten. «Lappemøte» er nemlig sesong to av den tidligere podkasten ved navn «Arbeidstittel».
– Vi har fått en plattform vi egentlig har fått lov til bruke til hva vi ville. I podkasten ønsker vi å stille de spørsmålene vi ikke turte stille da vi studerte. Vi er på jakt etter konkrete tips og råd, forklarer Waaler.
– Tør ikke spørre
Både Waaler og Krogvold har studert på Westerdals.
– Da vi studerte kom det ofte eksterne forelesere på besøk og de kunne si « det er bare å gjøre det og det». Da har jeg ofte sittet igjen med mange spørsmål. Hvordan tar jeg kontakt?, hvem bør jeg ta kontakt med? Jeg har lurt litt mer konkret hva det faktisk er jeg bør gjøre, og hvordan, sier hun og fortsetter:
– Vi skal prøve å være en guide i bransjejungelen.
Waaler tror at som student kan nok mange føle og ha et inntrykk av at de rundt deg vet mye mer enn det du selv gjør.
– Det resulterer i at man ikke tør å spørre, i frykt for å virke dum. Jeg tror det er flere som går rundt med den følelsen, og at man kanskje ikke helt tør å innrømme det. Denne podkasten kan forhåpentligvis gi noen svar og tips til unge markedsførings- og kommunikasjonsfolk.
I første episode var temaet «det vanskelige førsteåret», og temaer som jobbsøknad, intervjuprosessen og lønn ble tatt opp.
Sesongen skal bestå av åtte episoder som skal ta for seg alt fra praksisplass, frilanslivet til inspirasjon og kreativitet. Til nå er fire av episodene publisert.
– I hovedsak skal vi ta opp problemstillinger man møter på som «uetablert», sier Waaler.
– Vi har tre ting vi skal finne ut av i hver episode, og til slutt konkludere og oppsummere hva vi har lært. Vi ønsker å bruke oss selv i diskusjonen, og at det hele skal være en samtale mellom oss og gjesten.
– Føler fallhøyden er stor
Waaler fullførte sine studier i 2019, og hun tror flere av hennes medstudenter kjenner på at det er usikre tider.
– Jeg tror at nå som vi lever i en utrygg økonomi, at flere frykter å ikke få seg jobb, sier hun.
24-åringen tror også at det er flere nyutdannete som kjenner på ulike bekymringer og utfordringer når det gjelder starten av en karriere i kommunikasjonsbransjen.
– Jeg tror mange føler at fallhøyden er stor, spesielt hvis du vil inn i reklamebyrå. Det er fort gjort å tenke fem store navn, og får du ikke jobb der er det en form for nederlag. Mange tenker nok at man må lande den beste jobben med en gang.
– Kanskje må man senke kravene. Som vi også har tatt opp i første episode, er det viktig å tenke at man ikke skal «peake» i karrieren når man er i tyveårene, sier hun.
Hun har også dannet seg et inntrykk av hva slags arbeidsplass de unge ønsker seg til.
– Sånn som jeg ser det tror jeg det er mange som ønsker seg til et trygt arbeidsmiljø, hvor man få lov til å vokse, der man blir hørt og der deres stemme har noe å si. Et sted man ikke blir stuet vekk, men blir verdsatt, avslutter hun.