Kommunenes koronakommunikasjon:
Ingunn i Kristiansand tror kommunikasjon har styrket seg i kommune-Norge
I Kristiansand kommune har de blant annet jobbet med å opprette et eget kontaktnett under pandemien for de som ikke forstår norsk.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Lørdag 12. februar åpnet Norge mer eller mindre opp igjen for fullt. I den anledning har KOM24 snakket med flere kommuner. I denne serien ønsker vi å kartlegge hva de som jobber med kommunikasjon fra kommunalt hold sitter igjen med etter nesten to år med pandemi, tiltak og begrensninger.
Hvordan har viktig informasjon blitt videreført til innbyggerne, og hvilke kanaler har de benyttet seg av for å nå flest mulig? Og hvordan har de jobbet for å skape forståelse for tiltakene?
Denne gangen har vi snakket med Ingunn Kvivik, kommunikasjonssjef i Kristiansand kommune. Hun trekker først frem jobben de har gjort med å kommunisere med fremmedspråklige.
– Vi har et godt kontaktnett, med en egen koordinator for flerkulturelle i kommunen, og vi har god erfaring med å bruke talspersoner som har tillit i de ulike miljøene. I tillegg har vi blant annet benyttet oss av filmer der kommuneoverlegen har snakket på norsk, før vi har sendt de ut med teksting på forskjellige språk. Vi har også hatt god dialog med en polsk avis som lages her i Kristiansand, som det polske miljøet leser, samt deltatt på fredagsbønner med utdeling av munnbind, hurtigtester og informasjon om vaksinering.
Nå planlegger de også å stille spørsmål til disse gruppene for å få svar på hvordan de har opplevd kommunens arbeid med å formidle informasjon.
Tror flere ser viktigheten
Kvivik sier at samarbeidet internt i kommunen har vært bra, og at de har spilt en viktig rolle i korona-håndteringen i Kristiansand.
– Vi som driver med kommunikasjon sitter i kriseledelsen. Så vi har vært tett på der beslutningene tas, og vi har merket hvor avhengig kommunen er av å ha kommunikasjon tett på.
Med viruset har god og tydelig kommunikasjon blitt mer viktig enn noen gang før, sier hun. Nå har enda flere opplevd hva dette kan bety i krisetider.
– Jeg tror flere ser viktigheten av god og korrekt kommunikasjon etter disse årene. Og da er det også viktig at de har en positiv erfaring med det. Vi har også hatt et godt samarbeid med media, og jeg har følt at vi har hatt en felles forståelse av hvordan vi bør gå ut med samfunnsnyttig informasjon.
Nasjonale og lokale tiltak
Kvivik sier at de i Kristiansand har opplevd en liten forskjell mellom å formidle nasjonale og lokale tiltak. Likevel har heller ikke det vært en kilde til spesielt store utfordringer.
– Jeg har egentlig ikke opplevd særlig forskjell på det å kommunisere ut nasjonale eller lokale tiltak. Men det som er litt ekstra stress med nasjonale tiltak, er at vi ofte får greie på dem samtidig som innbyggerne.
Hun tror også at flere andre kommuner har tilegnes seg de samme erfaringene.
– Hvis det har vært noe positivt med pandemien, så er det at kommunikasjon har styrket seg i kommune-Norge. Og flere har skjønt viktigheten av god kommunikasjon fra kommunalt hold.