Tidligere landslagsspiller er ny innholdsprodusent i VIF
En kneskade gjorde at Ingvild Isaksen måtte gi opp fotballkarrieren. Nå jobber hun fortsatt med sporten, bare i en litt annen rolle.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Tidligere Toppserie- og landslagsspiller Ingvild Isaksen har fått ny jobb som innholdsprodusent i Vålerenga fotballklubb.
Isaksen har spilt toppfotball i 14 år, både for ulike klubber og på landslaget. En skade gjorde at hun måtte legge fotballkarrieren på hylla og forlate Italia og klubben Juventus.
Hun forteller at hun i lang tid har vært interessert i bilder og video, og alltid har likt å være kreativ og skape ting. Det har vært en «iboende interesse», og da hun ble tvunget til å legge opp for nesten to år siden måtte hun finne en annen karrierevei.
– Når du har holdt på med hobbyen din i lang tid, var det viktig for meg å se om jeg kunne finne en karrierevei som også ga meg mye personlig.
– Ting har klaffet, men jeg har også jobbet hardt selv for å åpne mulighetene for meg selv, sier hun.
For da hun flyttet hjem igjen til Norge startet hun på et årsstudie i digital innholdsproduksjon ved Fagskolen Kristiania.
– Da jeg skjønte at fotballkarrieren var ved veiens ende, begynte jeg på studiet både for å ha noe å gjøre, men også for å fylle på cv-en.
Så utlyste fotballklubben Kolbotn en stilling som markedsansvarlig. Denne fikk hun.
Nå har hun altså forlatt stillingen i Kolbotn, til fordel for ny jobb som innholdsprodusent i VIF.
– Jeg synes det er gøy å jobbe med visuelt innhold, og siden jeg tidligere har vært fotballspiller selv, så brenner jeg for produktet, forteller hun og legger til at hun synes det er gøy å kunne kombinere interessen for bilde- og videoproduksjon med sammen med fotballinteressen - og da spesielt kvinnefotballen.
Hun mener også at det er en stor fordel av hun både kjenner mange av jentene godt, og en fordel at de kjenner henne.
– Jeg vet hva de går gjennom og opplever, og særlig i intervjuer, slik at vi i innholdet får frem det som er viktig å få frem.
– Tilgjengeliggjøre klubbens historier
Isaksen startet i den nye stillingen i januar, og er derfor godt i gang med arbeidsoppgavene, som går ut på lage innhold om det som skjer og rører seg i klubben.
– Jeg jobber først og fremst med å lage innhold for damelaget, men også for bredden, for vi trenger å tilgjengeliggjøre de historiene som finnes i klubben, sier hun
Det jobber mest med Instagram og TikTok, men hun bidrar også med å lage artikler og deltar i konsepter klubben skal satse på.
Hun nevner spesielt podkasten #hunpresterer med Sigrid Heien Hansen og Andrine Tomter, som klubben har et ønske om å bygge videre på.
På VIFs egne nettsider kan vi lese at markedsansvarlig Jens August Dalsegg er svært fornøyd med å få med Isaksen med på laget.
– Ingvild er en meget viktig forsterkning for hele klubben! Det er fort gjort å bare fokusere på investeringer PÅ banen, men for å kunne utvikle oss videre er vi nødt til å ta nye steg på markedssiden. Ikke bare er det kamp om sponsormidler, men det er også en kamp om å få oppmerksomhet i et virvar av innhold på sosiale medier. Da må vi ha folk som kan produsere innhold på en engasjerende og tidsriktig måte, og der passer Ingvild midt i blinken for oss, forteller Dalsegg til deres nettsider.