Sverre Molandsveen er ny kommunikasjonsdirektør i NAV
– Det er selvfølgelig krevende men og spennende for en kommunikasjonsperson å gå inn i de utfordringene. Det trigger meg.
– Jeg tror det er den mest krevende og spennende kommunikasjonsjobben i Norge.
Det sier Sverre Molandsveen til KOM24.
1. februar begynner han i stillingen som kommunikasjonsdirektør i NAV, etter seks og et halvt år som direktør for samfunnskontakt og kommunikasjon ved OsloMet.
– Jeg går fra en veldig spennende kommunikasjonsjobb på en viktig institusjon til en annen spennende jobb på annen viktig institusjon, sier han.
– Skapte en del støy
Årene på OsloMet har vært preget av prosessen rundt det å gå fra å være en høyskole til å bli et universitet. Og særlig navnevalget skapte mye oppstyr og fikk mye kritikk.
Molandsveen mener de kom styrket ut av støyen.
– Jeg tror OsloMet er en mye mer kjent og profilert institusjon nå enn vi var tidligere, sier han.
Han sier at arbeidet med å først kvalifisere seg for universitetsstatus og så gjennomføre hele prosessen med nytt navn, profil og å gjøre universitetet mer kjent har vært høydepunktet i årene ved utdanningsinstitusjonen.
Han drar og fram koronapandemien som noe som skilte seg ut.
Men nå vil han altså videre til det han kaller landets mest spennende kommunikasjonsjobb.
– NAV er en stor organisasjon som får mye kritikk, både fortjent og ufortjent. Hvordan ser du på å jobbe med kommunikasjon der?
– Det er selvfølgelig krevende men og spennende for en kommunikasjonsperson å gå inn i de utfordringene. Det trigger meg, sier han.
– Meningsfullt
Molandsveen sier at det er en stor utfordring å jobbe med de mer utfordrende sidene av kommunikasjonen.
– NAV er en så viktig samfunnsinstitusjon så det er et meningsfylt sted å jobbe selv om en del av arbeidsoppgavene er krevende, mener han.
Han valgte selv å søke på jobben og sto på den offentlige søkerlisten da den ble kjent.
– Hva ser du på som de største utfordringene i jobben?
– Jeg ser at NAV har en voldsom pågang med mediehenvendelser og brukerhenvendelser og det å svare ut alt dette på en god måte er viktig, sier han.
Samtidig har NAV akkurat fått en ny virksomhetsstrategi, så det å implementere den i hele den store NAV-organisasjonen blir en viktig oppgave å være med på.
Han drar og fram at NAV skal kommunisere klart og tydelig med klarspråk til alle som er i kontakt med dem.
– Det er en viktig kommunikasjonsoppgave, sier han.
Fikk ja i romjula
Molandsveen har flere år som politisk rådgiver for Venstre bak seg, både i regjering og på storting. Han har vært ett år i Burson-Marsteller og har åtte år i NHO bak seg før han begynte på OsloMet.
Han fikk ja til NAV-stillingen så seint som i romjula og begynner i ny jobb allerede 1. februar. Så det er hektiske uker i vente.
– Fram til da skal overføre avdelingen til min etterfølger som vil fungere i stillingen. Samtidig vil jeg forberede meg og lære mest mulig om NAV og ha kontakt med personer der som jeg kommer til å jobbe med, sier han.
Fram til ny kommunikasjonsdirektør er ansatt, vil seksjonssjef Ingvild Straume fungere i stillingen som Molandsveen har hatt til nå. I samme periode vil Stig Nøra fungere i Ingvild Straumes stilling som seksjonssjef for samfunnskontakt og forskningsformidling.
Julie Backer fortsetter som seksjonssjef for profilering, rekruttering og omdømme i avdelingen.