Under pandemien har Splay One jobbet mindre med kommersielle merkevarer og mer med organisasjoner: – Meningsfylt
– Vi merker at merkevarer og organisasjoner nå er mer åpne for å jobbe med influencere og YouTube, sier daglig leder.
Denne artikkelen er over to år gammel.
Norgessjef for Youtube-nettverket Splay One, Maren Aas Nakken, forteller at de har hatt nok å gjøre under pandemien. Deres innhold har blitt konsumert i høy grad nå som «alle» har vært tvunget til å sitte hjemme.
Nakken forteller at året har vært menigsfylt ettersom de har fått jobbe med å spre viktige budskap ut til unge voksne - og hun tror bransjen nå er modne for å lage innhold på målgruppens premisser.
–«Underholdningsåret 2020»
– Det har vært et spesielt år som mange forbinder med noe negativt. Det har vært et år man har vært nødt til å sittet mye inne, og mange har fått en annerledes hverdag og andre rutiner på hvordan man konsumerer underholdning, sier hun og legger til:
– «Underholdningsåret 2020», kan man kanskje kalle det. Folk har hatt et behov for å bli underholdt, og brukt mer tid på digitale flater for å finne noe positivt. Som en erstatning for at man ikke kan gå på kino og konsert.
Splay One i Norge består av 20 ansatte, og et nettverk av 65 norsktalende YouTubere. Dersom Splay sammenligner uke 11, uken før nedstengningen av landet, med uke 12, så ser de en 80 prosent vekst av visninger i nettverket deres.
– Da skjønte vi at «wow, nå sitter alle inne og ser på YouTube», og ikke bare det, men de ser på norsk innhold og norske kanaler, forteller Nakken.
Splay One består av en gjeng med unge mennesker, som sjefen beskriver som «kreative og ekstroverte».
– Vi er glad i å være sammen. I 2019 investerte vi i et stort, nytt og moderne lokale i Karl Johan. Det var for at innholdsskaperne og YouTuberne skal ha et sted de kan sitte og jobbe. Vi ser hvor viktig det er å møte mennesker, og for oss - å ikke få sitte på kontoret - har vært det verste, innrømmer hun.
Gaming, sying og mat
YouTuberne de jobber med er alt fra store, kjente profiler til de mindre. Felles er at de lager «underholdene innhold på norsk».
– Vi jobber med de vi mener har noe eget ved seg, og som klarer produsere innhold og engasjere publikum i ulik grad. Noen har noen tusen views , andre har over hundre tusen, forklarer Nakken.
I 2020 kan hun fortelle at gaming-innhold har hatt en dobling av seervekst. I tillegg har pandemien gjort at seerne har oppsøkt tips og triks til hva man kan finne på hjemme. Alt fra å sy om klær til å lage middag på budsjett.
Nakken tror at i denne perioden har publikum hatt behov for å se hva andre gjør hjemme, og til og med kanskje har følt seg mindre alene ved å se at også YouTuberne sitter i karantene.
– Jeg tror publikum har hatt et behov for å kommunisere med mennesker som føler, tenker og opplever det samme som en selv. Jeg tror mye av innholdet vårt har vært støttende for publikum, og det ser vi på engasjementet i kommentarfelt.
Mange unge YouTubere er kjent for å produsere innhold fra eget soverom. Med andre ord er de vant til å ha hjemmekontor. Nakken kan fortelle at det har vært en fordel i en situasjon som dette.
– Det har definitivt vært en fordel. Våre tjenester er å levere innhold til kundene og produsere større eller mindre produksjoner. Vi er små tilpasningsdyktige team, og har kunnet levere produksjoner uansett.
– Vesentlig med YouTuberne på laget
Videre forteller Norgessjefen at det for Splay har vært en «redning» å kunne jobbe med så mange norske merkevarer under pandemien. Hun nevner Rema 1000, Therese Johaugs Active Brands og Maritim Karriere som noen av kundene.
Splay har i år også jobbet tett med organisasjoner som CARE, Røde kors, Kirkens Bymisjon og Helsedirektoratet.
– Vi har jobbet mindre med kommersielle merkevarer og mer med organisasjoner som har behov for å nå ut til unge voksne. Det har føltes meningsfylt. Plutselig befinner vi oss i en situasjon der det er svært viktig å nå ut til de unge - og vi i Splay sitter på en kjempedistribusjonskraft, sier hun og legger til:
– Jeg vil hylle Helsedirektoratet som tidlig skjønte at det var viktig å jobbe med Youtubere. Det er helt vesentlig å få YouTuberne med på laget for å nå de unge voksne.
– Vi merker at merkevarer og organisasjoner nå er mer åpne for å jobbe med influencere og YouTube, og jeg tror pandemien har vist hvor viktig det er å investere i kommersielt innhold.
Hun opplever også det hun beskriver som en større modenhet i bransjen.
– Folk er nå klare for å lage mer markedsføring og kommunikasjon på målgruppen premisser.
– Trygg plattform
2020 var året der TikTok eksploderte, og også Nakken opplevde at plutselig ville kunder og byråer også på TikTok.
– Det kommer alltid til å være en ny plattform eller en ny videoløsning som man ønsker å hoppe på. Da tenker jeg det er viktig å lene seg tilbake og ta den vurderingen en ekstra gang, sier hun og utdyper:
– Vi har valgt å ikke jobbe så mye på TikTok, fordi det er en såpass ny kanal. Vi har ikke en god nok relasjon til plattformen til å kunne garantere for kundene våre at det er en trygg plattform.
Hun refererer til at flere kontoer på TikTok plutselig kan bli slettet uten grunn.
– Det synes vi er urovekkende. Vi kan heller ikke stå innenfor TikTok som en trygg plattform, før de har bevist sine verdier og retningslinjer.
Hun tror veksten av konsumering av norsk innhold på YouTube bare kommer til å øke i 2021.
– Planene for 2021 er å fortsette det gode arbeidet vi har fått til - men vi håper virkelig at vi kan snart jobbe fysisk sammen igjen. Det tror jeg er godt for alle, inkludert meg selv. Det å sitte alene og lede et selskap er kanskje det tøffeste jeg har noen gang har gjort, avslutter hun.