![Til venstre Martine Carlson og høyre Irmelin Bergh.](https://image.kom24.no/395862.webp?imageId=395862&width=720&height=411&format=jpg)
Forlater Netlife og HyperRedink og starter nudgelab
Vil påvirke valgene du tar.
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Hver dag tar du 35 000 valg, og de aller fleste helt ubevisst. Skal man prøve å påvirke valgene vi tar bør man ha et bevisst forhold til, og jobbe aktivt med atferdsprinsipper og det er akkurat dette feltet vi skal jobbe med, sier Irmelin Bergh i en pressemelding.
Sammen med Martine Carlson starter hun selskapet nudgelab.
– Handler om å få til endring i atferd
– Enten du driver med markedsføring eller utvikler produkter eller tjenester, handler det om å få til en eller annen endring i atferd, og da bør du jobbe på lag med måten mennesket fungerer, for alt koker til slutt ned til om vi velger å gjøre noe, eller lar være, så enkelt, men også så vanskelig, sier Carlson.
Bergh har en doktorgrad i psykologi og har i mange år jobbet med atferdspsykologi og endringsprosesser i designbyrået Netlife samt holdt en rekke foredrag om temaet. Martine Carlson på sin side er utdannet innenfor markedsføring og kommer sist fra stillingen som strategisk rådgiver i HyperRedink.
– Skal du virkelig lykkes med endring, må du mestre å tette gapet mellom intensjon og atferd. Ved bruk av atferdspsykologi og nudging skal vi være best på å bidra til nettopp dette, sier Bergh i pressemeldingen.
– Ikke uetisk
Atferdspsykologi og for eksempel nudging (dulting), er mye brukt systematisk i forbindelse med blant annet utvikling av lover og regler i Storbritannia og med produkt- og tjenesteutvikling i Silicon Valley.
– Nudging i seg selv er ikke uetisk, men intensjon bak kan være det. For vår del er det derfor vært viktig å ha noen tydelige etiske prinsipper på plass. Vi tar utgangspunkt i Richard Thalers egne prinsipper, mannen bak nudge teori. Disse handler om at alt vi gjør skal være transparent, lett å velge bort, og alltid være til det beste for menneskene som blir påvirket, sier Bergh.