Regjeringen skal bruke 50 millioner kroner på å markedsføre norsk reiseliv
Denne artikkelen er over to år gammel.
– Det kommer til å bli beinhard kamp om utenlandsturistene når grensene åpner igjen. Derfor vil vi nå doble midlene til internasjonal markedsføring, slik at turistene velger Norge og alt det flotte norsk reiselivsnæring har å by på, sier næringsminister Iselin Nybø (V) i en pressemelding.
Derfor legger de 50 millioner på bordet for å lokke til seg turister fra Nord-Europa.
Pengene kommer som en del av Innovasjon Norges nye reiselivsstrategi.
Den inneholder hovedsakelig langsiktige tiltak for norsk reiseliv, men også strakstiltak for å redde årets sommersesong.
Overfor NTB utdyper næringsministeren at hun håper reiselivsstrategien vil hjelpe næringen med å spre turistsesongen utover året. Det vil også bidra til å skape helårs arbeidsplasser i turistområder som Lofoten.
– Strategien ser veldig bra ut, men reiselivet må først overleve denne pandemien her. Det begynner å røyne på for mange reiselivsbedrifter, sier Mona Mjelva, direktør ved Hotel Union i Geiranger til NRK.