Påskepraten 2023:
Jan Ove fikk opplæring i geriljakrig midt gjennom Khyberpasset
– Det ble skutt random rundt i alle retninger.
KOM24 har stilt seks spørsmål til en rekke folk i kommunikasjonsbransjen om året så langt, og hva de skal gjøre denne påsken.
I dag er det partner og seniorrådgiver i Maverix, Jan Ove Årsæther, som svarer i påskepraten.
– Hva skal du gjøre denne påsken?
– Det blir nok jobbing i første del av påsken. Vi har aldri hatt så stor pågang av oppdrag som akkurat nå og det blir lange dager for tiden. Slik er det å drive eget selskap. Så blir det forhåpentligvis tid til noen skiturer i fjellet, samt å følge opp barnas idrettsaktiviteter. Både mine og kjæresten sine barn er veldig aktive, og det blir mange timer på sidelinjen og bak rattet.
– Hvilke serier vil du anbefale andre å konsumere i påsken?
– Har man ikke sett Wecrashed om Wework og Adam Neumanns vekst og fall, så er påsken en ypperlig anledning til å la seg underholde av denne fantastiske historien fra virkeligheten. Så fort kan det gå oppover og så fort kan det gå galt. Utrolig fascinerende.
Og etter at man har sett denne dramaserien og lurer om det virkelig var så mye galskap, så kan man plukke opp dokumentaren på NRK og få bekreftet akkurat det. Journalistene bak dokumentaren har hatt en unik tilgang underveis og det er en av de beste dokumentarene jeg noen gang har sett. Det er forøvrig alt for lite flue-på-veggen-materiale fra norsk næringsliv. Ta det som en oppfordring.
– Hva er det morsomste du har opplevd på jobb?
– Noen gang? Det må være da jeg fikk sitte på i en bil med tidligere Mujahedin-soldater fra Kabul til Peshawar en stund etter Talibans fall. Midt gjennom Khyberpasset bestemte de seg for å stoppe opp og lære meg litt geriljakrig langs veikanten. Det ble skutt random rundt i alle retninger. Skrekkblandet fryd er kanskje mer dekkende enn morsomt.
Det var en 12 timers reise med et ørlite kulturelt dypdykk i Afghanistans mange væpnede konflikter og endte opp i en litt annerledes tv-reportasje som jeg tror jeg vant en pris for.
– Hvordan vil du karakterisere kommunikasjonsåret så langt?
– Jeg er veldig fascinert over regjeringens valg av retorikk om innføringen av økte skatter. Jeg må si jeg deler oppfatningen av at kommunikasjonen har vært en spektakulær fiasko.
Språkbruken fra Arbeiderpartiet, Senterpartiet og LO har framstått som polariserende, aggressiv og handlet veldig om «oss og dem». Kommuniserer man som et lite nisjeparti ute på en av fløyene, ja, så blir man gjerne akkurat det, et lite nisjeparti.
Jeg tror ikke velgermassen til Arbeiderpartiet kjenner igjen det gamle styringspartiet sitt og Støres kraftige dreining mot venstre. Og jeg tror mange i kystsamfunnet angrer på sine stemmer til et Senterparti i opposisjon som lovte gull og grønne skoger til distriktene og småsamfunnene.
Nå har endelig regjeringspartiene skjønt at retorikken slo helt feil, og nå kappes man plutselig om å fri til næringslivet og gründerne. Når man som arbeiderparti-politiker har behov for å presisere at man faktisk har respekt for de som skaper arbeidsplasser, ja, da har man bommet ganske grovt på hoppkanten. Jeg tviler på at de klarer å reparere dette til kommunevalget.
Og så har vår venn ChatGPT et par spørsmål:
– Hvordan tror du AI vil endre kommunikasjonslandskapet i fremtiden?
– Det spørsmålet må jeg tilstå jeg er søkende i svaret på. Jeg har testet det litt ut og lest meg litt opp. Det eneste jeg er sikker på, det er at det verden ikke trenger mer av, er feilaktig informasjon.
Verdien av AI og ChatGPT brukt til å samle inn eller skape mengder av informasjon, er helt avhengig av at resultatet er sannferdig. Dersom det er fullt av feilkilder, vil det ha liten eller ingen verdi. Så tror jeg at tekstforfattere og journalister kan puste helt rolig. Det er stor forskjell på informasjon og historiefortelling.
Verden har aldri hatt større tilgang på informasjon enn nå, sann eller usann, samtidig som etterspørselen etter god historiefortelling er større enn noen gang.
Derfor er AI ingen trussel. Gode historiefortellere vil alltid ha verdi.
– Hvordan kan AI brukes til å analysere og tolke store mengder data for å få innsikt i publikum og målgrupper?
– På dette området har jeg derimot stor tro på at AI vil tilføre stor verdi. Store mengder eksakte data kan nok AI med stor sikkerhet gi treffsikre analyser av og innsikt i.
Vi jobber datadrevet og innsiktsbasert hver dag og kundene våre er helt avhengig av vi treffer blinken med våre anbefalinger. For et byrå som oss vil AI kunne skape endra bedre resultater og være effektiviserende. Akkurat som innen jussen, der AI allerede benyttes til å gi korrekt og sammenfattet informasjon om store mengder med rettskraftige dommer.
AI og ChatGPT blir svært nyttige verktøy for mange fag og bransjer. Men nettopp det, et verktøy.